Ken Levine vrea să-i dea Cezarului ce-i al Cezarului

by Ciprian Coroianu

Creatorul lui Bioshock, Ken Levine, a păstrat tăcerea timp de câțiva ani, însă acum revine în atenția noastră cu Judas, un joc pe care speră să-l vândă pe mai mai mult de 30 arginți și în care vom juca cu un hacker autodidact aflat într-o navă spațială ce rătăcește prin spațiu de ani buni. Jocul ne va confrunta cu dileme morale și va explora teme precum trădarea sau răscumpărarea. Ken intenționează să redefinească narațiunea plasându-l pe jucător în mijlocul poveștii…

Dar până la asta, ia să vedem puțintică istorie, stimabililor: în 1997, Ken Levine, împreună cu Jonathan Chey și Robert Fermie au fondat Irrational Games. Ken nu intenționa să închidă Irrational Games, ci publisher-ul Take Two a fost cel care a luat iraționala decizie… În data de 8 februarie 2014, Ken a anunțat închiderea lui Irrational Games și concedierea majorității personalului. Ken însuși recunoaște că acele vremuri erau destul de complicate. De exemplu, gestația lui Bioshock: Infinite nu a fost una liniștită: „Mă simțeam depășit. Ești o persoană creativă și, dintr-o dată, pe măsură ce perspectiva a ceea ce vrei să faci se lărgește, trebuie să devii manager, chiar dacă nu ai formarea sau competența necesară. Sănătatea mea mintală era un dezastru în timpul dezvoltării lui Infinite. Eram stresat, în acea vremea se întâmplau multe chestii personale în viața mea, și apoi mi-au murit ambii părinți. Nu mai puteam continua și nu credeam că mai am încredere în echipă”. În orice caz, azi, în ciuda unui 2024 dezastruos pentru industria de gaming, cu 14.600 concedieri în sector, numeroși veterani de la Irrational Games colaborează cu Ghost Story Games.

Revenind la Judas, jocul a fost prezentat în cadrul Game Awards 2022, studioul Ghost Story Games preferând un univers SF diferit de cel din Bioshock. Pe această temă, Ken a avut recent o lungă întrevedere cu cei de la GamesIndustry.biz, în care a atins subiecte ca narațiunea în jocurile video. El vrea să mizeze totul pe o narațiune interactivă care să asigure o poveste evolutivă, în funcție de alegerile făcute de jucător și de raporturile pe care le are cu anumite personaje cheie. Pentru el, acesta este principalul interes al jocurilor video: „Asta este frumusețea în ceea ce facem. Nu există mass-media care să implice utilizatorul mai mult decât a noastră.” Subscriu, nimeni nu o putea spune mai bine! Deci, a opta pentru o poveste care este pur și simplu spusă jucătorilor prin cinematici și alte dialoguri ar fi o greșeală pentru Levine, pentru că acestea rup imersiunea și îl privează pe jucător de o formă de control într-o secvență în care acesta rămâne pasiv. În Judas, el mizează pe o narațiune dinamică, capabilă să reacționeze la acțiunile jucătorilor: „Este foarte simplu să-i prezinți jucătorului o poveste. Cel mai greu este însă să-l faci să participe și să-l faci să reacționeze potrivit modului său de participare”. De exemplu, un NPC să facă referire la acțiunile jucătorului și la locurile pe care le-a vizitat acesta. „Ai făcut asta, apoi ai făcut asta și ceea ce ai făcut a provocat asta și sunt supărat pentru că s-a întâmplat asta”, spune Ken pentru care dezvoltarea unui astfel de sistem este o provocare maximă, un fel de teatru interactiv care mizează foarte mult pe improvizație.

În continuarea interviului, Ken admite că și marile studiouri se luptă să proiecteze experiențe în care alegerile jucătorului au un impact real. Cu toate acestea, crede cu fermitate că viitorul jocurilor video tinde spre această abordare: „Ceea ce vreau este ca jucătorii să simtă că sunt actori în poveste, nu doar spectatori”, explică el. Unul dintre motivele pentru care dezvoltarea lui Judas durează atât de mult este pentru că vrem să descoperim cum să facem ca jocul să fie mai reactiv la deciziile jucătorilor. Este o ecuație cu adevărat dificilă și de aceea nu se practică prea mult”, mai spune Ken Levine.

Judas ar trebui să apară în martie 2025 pe PC, PlayStation 5 și Xbox Series X/S.

Related Posts

1 comment

Red 14/01/2025 - 10:55 am

Ken Levine! Woo hoo!

Reply

Leave a Comment