Rivalitatea dintre francezi și belgieni se mută în ultimii ani și pe baricadele jocurilor video. Dacă belgienii de la Larian Studios au cutremurat lumea RPG-urilor cu Baldur’s Gate 3, credeți că francezii urmau să se lase mai prejos? Aș! Mizând pe faptul că una e să fii de loc din Oudenaarde și alta e să te legitimezi drept parizian, francezii de la Tactical Adventures au pătruns și ei în universul Dungeons & Dragons, prin seria Solasta, și nu o fac deloc rău. Solasta: Crown of the Magister a apărut în 2020 și a readus în actualitate luptele tactice și narațiunea RPG-urilor tabletop. Solasta 2 continuă povestea în regatul Neokos, unde revine cu personalitate, respectând cu sfințenie regulile Dungeons and Dragons SRD 5.1 și manifestând o exigență tactică draconică, în care un dice roll prost îți poate provoca decesul imediat al unui membru din party. Dar, demo-ul apărut zilele trecute dozează inteligent nivelul de dificultate pe măsură ce progresezi în joc, fiind și un tutorial pentru ceea ce va urma în lumea Neokos. Nu e nimic prea complicat, jucătorii obișnuiți într-ale RPG-urilor se vor regăsi imediat, iar începătorii vor învăța regulile „din mers”.
Povestea lui Solasta 2 își țese urzeala la câteva decenii după evenimentele povestite în Crown of the Magister, iar demo-ul ne invită să jucăm cu patru orfani complet adoptați, a se citi configurați, de Tactical Adventures: Knut, un dwarf paladin, Neyra, un fighter/cleric human, Joralas, un elf sorcerer și o halfling rogue, pe numele ei de fată Daisy. Toți proveniți din același refugiu înainte de a deveni aventurieri în urma adoptării lor de către familia Colwall, ei se pun de acord să plece într-o misiune pe misteriosul continent Neokos. Cei patru membri ai party-ului nostru, guralivi din cale afară, ajung într-un oraș de coastă unde se împrietenesc cu o anume Ellie Sharpreef, halfling cu piciorele mai păroase decât Dildo, pardon, Bilbo Baggins. Întâlnirea îi încurajează să adăsteze în Tor Wen, un sătuc unde locuiește păroasa. Ea îi informează că amica ei Jabori a dispărut recent, că niște cutremure ciudate și puternice s-au simțit de ceva vreme în toată regiunea, că un dragon devenit rezident tulbură liniștea cetățenilor mutați în zona metropolitană și că nici sfârșitul lumii nu mai e ce a fost. Îngrijorată peste poate de situația dată, tânăra le cere să investigheze pricina acestor necazuri.
Dacă nu ai chef să mergi pe unde ți-au indicat autoritățile (primarul), poți să te deplasezi direct pe coastă și dai prima luptă. Sistemul de combat este turn based, așa că fiecare mișcare făcută de personajele tale, care au atât puncte forte cât și slăbiciuni, este ca într-un joc de șah. Personajele tale pot să atace, să facă vrăji, să vindece, să folosească obiecte sau orice combinații, în funcție de abilitățile lor. În luptă, acestea se deplasează pe un spațiu bine trasat, având o rază de mișcare limitată, o acțiune majoră de efectuat (adesea un atac melee sau de la distanță ori o vrajă), precum și alte acțiuni bonus. Întreaga provocare este să îți gestionezi poziționarea, precum și resursele de atac în timp ce trebuie să limitezi daunele suferite la minim. Folosirea mediului înconjurător devine rapid esențială, pentru că trebuie să-ți faci prieteni râul, ramul sau stâncile din preajmă. Dacă îți calculezi bine pașii, ai rezolvat o mare parte dintre probleme. Dar, norocul se mai uită și la fața omului, așa că trebuie să te rogi ca zarurile să fie de partea ta, căci aproape toate atacurile sau chiar alegerile din opțiunile de dialog sunt supuse hazardului, ca în orice clasic Dungeons & Dragons. Fiecare acțiune, fie că este vorba de dialog, atac, explorare sau investigare, se reduce la aruncarea zarurilor. De exemplu, uneori, sabia ta poate rata complet adversarul, după care acesta te lovește perfid în moalele capului și îți ia jumătate din bara de health cu o adiere de clește, în cazul crabilor.
Solasta 2 se face simpatic și prin dialogurile între diferitele personaje, pentru că fiecare membru al party-ului face parte din dialog, fiecare are opțiuni de dialog și abilități ce pot influența desfășurarea acestuia. Atunci când vine vorba să convingi pe cineva, fiecare dintre cei patru o va face în felul lui: fighter/clericul va folosi intimidarea, paladinul carisma, iar halfling rogue înșelăciunea. Mi se pare foarte amuzant să ai o anumită libertate în discuții, fără să mai fii constrâns să mergi doar pe mâna celui mai carismatic membru al party-ului ca să obții un rezultat favorabil. Spre deosebire de Baldur’s Gate 3, în Solasta 2 nu există quest-uri de dimensiuni pantagruelice, în care să aprofundezi povestea până la ultimele semne de punctuație posibile. Narațiunea se bazează mai mult pe NPC-uri, iar conversația cu un personaj important va genera de cele mai multe o adevărată furtună de răspunsuri și de interacțiuni între membrii party-ului nostru. Din ce am văzut până acum, flecăreala membrilor party-ului îți inundă ecranul și auzul în majoritatea timpului, ceea ce poate deveni neplăcut pe măsură ce te adâncești în poveste.
O mențiune specială pentru interacțiunea cu mediul înconjurător: dacă optezi pentru o perioadă mai lungă de rest (ca să-ți refaci sănătatea, să-ți reîncarci diferitele abilități), jocul te avertizează că poți rata anumite evenimente din scenariu, așa că mai degrabă ești tentat să te limitezi la o perioadă mai scurtă de odihnă și să dai fuga iute să vezi ce ai fi avut de pierdut dacă rămâneai mai multă vreme în brațele lui Morfeu.
Din punct de vedere tehnic, Solasta 2 folosește Unreal Engine 5. Pe plajele, în peșterile sau prin munții Neokosului, texturile sunt bine detaliate și jocul îți oferă o cameră flexibilă (cu câteva glitch-uri, pentru moment) și mai multe opțiuni pentru controlul personajelor. Din ce am văzut în demo, acum vom putea să înotăm, ceea ce îmbogățește designul de nivel cu noi posibilități, iar verticalitatea este și ea cât se poate de prezentă. Solasta 2 vrea să ajungă la esența D&D și a altor RPG-uri tactice, datorită sistemul de dice rolls. Complex, dar foarte intuitiv, jocul îți oferă posibilitatea să dai lupte tactice, încă din buildul pre-alpha, în care nu poți să fii răutăcios să spui că nu regăsești plăcerea board games. Pentru un studio care numără vreo 30 de persoane, cred că ar merge niște urale și tot pe atâtea beri băute în cinstea lor. Aștept cu interes early access-ul, prevestit pentru lunile următoare.