Citizen Sleeper este al doilea joc lansat de studioul indie Jump Over the Age, care este, în cea mai mare parte, condus de Gareth Damian Martin, om polivalent cu funcții de designer/scriitor/producător. Dacă ar fi să îi fac o descriere foarte succintă, aș spune că jocul a fost un „sleeper hit” la momentul apariției sale. Și probabil este încă, până în momentul în care îl descoperi. Nu poți vorbi de Citizen Sleeper fără să aduci în lumina reflectorului jocuri precum Disco Elysium, sursa sa vădită de inspirație. Dacă Disco Elysium avea personaje și acțiune pe ecran, somnorosul de față este, din toate punctele de vedere, un RPG tabletop singleplayer în formă digitală, nu doar din punct de vedere al conceptului, cât și din cel al prezentării/interfeței grafice.
Este imposibil să nu faci o comparație între cele două jocuri în ceea ce privește incluziunea atentă a sistemelor de character build, teme narative similare cu subiecte grele politico-sociale și lipsa evidentă a unui sistem de combat în gameplay. În timp ce Disco Elysium este o adevărată epopee de text și evenimente, dezvăluite în straturi peste straturi de interacțiuni, locații și posibilități de dialog pe care majoritatea jucătorilor probabil nu le vor descoperi niciodată pe toate, Citizen Sleeper este mult mai modest și mai simplist în abordarea sa, și asta nu este nici pe departe, o critică. În ciuda faptului că este bazat pe text, se simte mult mai ușor de jucat, și reușește să păstreze un gameplay satisfăcător de role play și un fir narativ pe măsura așteptărilor.
Din acest punct de vedere, Citizen Sleeper are un scenariu cyberpunk autentic, prezentat într-o formă interactivă. Iei rolul unui „Sleeper”, un corp artificial deținut de o mega-corporație, care rulează o emulație digitală a conștiinței unei persoane, după ce sinele tău real și-a semnat pe linia punctată autonomia și umanitatea. Ești un sclav corporatist în adevăratul sens al cuvântului, pus la muncă până când, în mod inevitabil, corpul tău artificial se dezintegrează. Persoana aflată în acestă situație are doar frânturi de amintiri din viața lor anterioară și este, în general, privit ca un ansamblu artificial, non-uman, de diferitele NPC-uri pe care le întâlnești pe parcursul jocului. Așadar acești somnoroși nu sunt nici oameni, nici mașini, ocupând o poziție incomodă și incertă între cele două tipuri de ființe. Această caracteristică nuanțată a unui asemenea avatar, colorează și conturează majoritatea poveștii și interacțiunilor din joc.
De la începutul jocului devine clar că existența în lumea lui Citizen Sleeper este stricată de la nivel fundamental, dar viața continuă oricum și poți găsi frumusețe chiar și în acest scenariu. Jocul îți oferă trei clase din care să alegi la început, care se încadrează mai mult sau mai puțin într-un anumit rol, ideea de bază este aceeași: ai ajuns pe Erlin’s Eye cu nimic altceva decât abilitățile tale, și amintirea neclară a persoanei care ai fost înainte de emularea conștiinței în acest corp sintetic care este proiectat să se defecteze fără întreținere regulată. Planned obsolescence, la o adică, la fel ca-n cazul mașinilor moderne și nu numai.
Negreșit ai văzut screenshot-urile care însoțesc acest articol, și nu aș condamna pe nimeni dacă ar considera că Citizen Sleeper face parte din categoria de visual novel. Ca jucător te vei angaja în conversații frecvente și stufoase cu NPC-uri unice, reprezentate de imagini statice desenate cu dibăcie, iar evenimentele care se desfășoară sunt redate sub formă de text. Nu, nu avem nici un cutscene sau vreo cinematică, nici o linie de dialog vorbit, dar, din fericire, scenariul evocator cyberpunk, combinat cu puterea ta de imaginație, reușește să te atragă direct în lumea sa și în questurile aferente. În ciuda faptului că nu vezi niciodată reprezentări concrete ale mediilor prin care te „plimbi”, ci doar o vedere de tip bird eye a stației spațiale și sectoarelor ei, scrierea este suficient de descriptivă și de vie pentru a te implica în orice scenariu descris.
După cum este de așteptat de la un RPG, mecanica fundamentală de construire a caracterului este esențială pentru experiența de joc. Există trei clase de Sleeper din care poți alege la începutul jocului, fiecare dintre acestea fiind competentă și/sau deficitară în cele cinci skilluri de bază ale jocului. Pe măsură ce progresezi, poți adăuga punctele de experiență în acele skilluri deficitare ale avatarului tău, așa că alegerea inițială a clasei își pierde importanța rapid. The Extractor este „tipul dur” al grupului, cu rezistență mărită, care le lipsește celorlalte clase. Cu toate acestea, rezistanța crescută nu este neapărat un bonus într-un joc precum Citizen Sleeper, care se referă mai mult la utilizarea inteligenței decât la lupte cu pumnii. Totuși, are un mare avantaj prin menținerea nivelului de energie. The Machinist este bun la repararea sistemelor, organizat, meticulos și orientat spre detalii. Se pricepe să se joace cu tot ce e mecanic, iar acest lucru este util având în vedere faptul că propriile lor corpuri sunt mecanice. Aceștia au deficiențe la partea socială a lucrurilor, ceea ce este un dezavantaj clar atunci când jucătorul are de-a face cu rezolvarea unui conflict. The Operator este inteligentul grupului, un hacker abil care poate sparge sisteme și își poate folosi inteligența pentru a ieși cu bine din situații sociale dificile. Abilitățile sale de hacker constituie un bonus incredibil de util în acest joc cu tematică cyberpunk, care prezintă frecvent situații de acest gen, dar pe de altă parte fizicul său este la fel de robust precum cel al unui pui de Avicola.
Acțiunile funcționează taman ca-n Disco Elysium, cu aruncări de zaruri. Fiecare zi din joc, sau „ciclu”, îți dă între 1 și 5 dice rolls (fiecare dintre ele cu o valoare standard de la 1 la 6) în funcție de condiția Sleeperului. De fiecare dată când ți se oferă o serie de evenimente, poți distribui zarurile după cum crezi de cuviință și aceste acțiuni cumulate alcătuiesc evenimentele unui singur ciclu. Punctele de condiție fizică sunt proiectate să se epuizeze după fiecare ciclu (spuneam adineaori că un Sleeper este construit să se degradeze lent), prin urmare, va trebui să găsești modalități de a obține stabilizatori rari care îți vor restabili condiția fizică și vor preveni un shutdown total al Sleeper-ului.
Acest fapt adaugă un element convingător de management de resurse și supraviețuire gameplay-ului, care completează questurile jocului. Că vrei, că nu vrei, va trebui să obții și să manageriezi resurse necesare pentru a progresa prin misiuni, și să te asiguri în același timp că Sleeper-ul tău nu moare sau că ai destule zaruri rămase pentru a îndeplini sarcinile necesare unei misiuni bazate pe timp. Gameplay-ul lui Citizen Sleeper devine mai captivant în situații critice, atunci când te stresezi cum să îți distribui zarurile astfel încât să îți maximizezi șansele de reușită conform skillurilor avatarului, sau atunci când aștepți încordat rezultatul unui dice roll făcut în disperare. Feriți-vă de jocurile de noroc, copii.
În concept, jocul este plin de acțiuni și sarcini care îți avantajează sau dezavantajează avatarul, datorită modificatorilor +1 sau -1 la un anumit skill pe care îl are Sleeperul ales de tine. De exemplu, când jocul îți dă posibilitatea să lucrezi la depozitul de fier vechi, munca fizică este un aspect care favorizează din start clasa Extractor, în detrimentul lui Operator, de pildă, care preferă să butoneze toată ziua baze de date. Spun asta pentru că poți să atenuezi aceste aspecte prin consolidarea acelor skilluri în care Sleeperul tău e deficitar, și asta o faci chiar destul de repede, astfel încât, în scurt timp, alegerea avatarului tău devine una mai mult cosmetică. După experiența pe care am avut-o cu Disco Elysium, m-am așteptat la un sistem mai aprofundat de skilluri și clase în Citizen Sleeper, mai ales că jocul este destul de ușor.
Un alt aspect de care trebuie să vorbesc, este că, în calitate de Sleeper, ai posibilitatea de a comuta între dimensiunea fizică și cea digitală cu un clic de buton, în funcție de sarcinile questului pe care îl desfășori sau alte varii obiective. Să presupunem următorul scenariu: trebuie să economisești niște cryo (moneda jocului) pentru a face rost de acei stabilizatori care îți împiedică procesul de degradare. Astfel, poți alege să lucrezi câteva schimburi la un bar pentru niște bani, sau poate preferi să spargi o bază de date a unei corporații și să vinzi pe bani grei datele pe care le extragi. Skillul pe care îl necesită o anumită acțiune și modificatorii acelui skill, care fac parte din construcția avatarului tău, influențează în mare parte opțiunile pe care le poți lua astfel încât să te avantajeze cel mai bine.
În fine, cred că ai prins ideea, orice acțiune pe care o faci implică o aruncare de zar, dar încheierea cu succes a unei acțiuni nu este întotdeauna garantată. Valoarea pe care o are zarul aruncat dictează probabilitatea de succes și toate acțiunile au un anumit nivel aferent de pericol asociat cu acestea, afișat ca Safe, Risky sau Dangerous lângă sarcina respectivă.Eșecul duce adesea la afecțiuni directe pentru Sleeper, cum ar fi pierderea de puncte, credite și multe alte status effects. În momentul în care ai epuizat toate zarurile, va trebui să te întorci acasă pentru a încheia ciclul respectiv, și apoi să încerci pe cât posibil să-ți oblojești corpul sintetic de eventualele daune.
Acțiunile cum ar fi cele care avansează povestea, apar din când în când condiționate de timp și fac parte din categoria acelor acțiuni care pot fi completate o singură dată, iar altele sunt repetabile, cum ar fi un job de curier pentru a câștiga niște cryo. Alte acțiuni conțin un sistem de progresie, dacă îl pot numi așa, și anume, dacă repeți acea acțiune de suficiente ori, se va umple un contor circular. În felul ăsta iei parte la evenimente precum întâlniri cu personaje noi, ți se dezvăluie anumite puncte de interes sau duci la sfârșit un șir de misiuni care îți aduce puncte Drive(folosite pentru a-ți îmbunătăți Sleeperul).
Totodată, vei avea parte și de acțiuni care necesită niște virtute în forma răbdării, adică vei avea de așteptat un număr de cutare cicluri pentru a putea interacționa cu ele. Acestea pot fi benefice, ca de exemplu, un cargo care aduce o încărcătură de materiale scrap pe care să le cumperi sau, din contră, un eveniment mai sinistru care cere implicarea ta. Consider că includerea acestor evenimente de tip ocazional, care atrag atenția de la progresul altor acțiuni, este binevenită, și fac ca lumea lui Citizen Sleeper să se simtă dinamică și vie, ca și cum e ceva care te așteaptă mereu după colț, subliniind lupta pentru supraviețuire cu fiecare ciclu care trece.
Evenimentele jocului au loc în întregime pe Erlin’s Eye, o stație spațială construită de idealiști anticapitalism, acum abandonată, care găzduiește mai multe facțiuni, inclusiv o populație umană sărăcită și disperată, multiple interese corporative, indivizi dubioși care caută oportunități profitabile și programe care au luat-o razna și care operează nestingherite în dimensiunea digitală a stației. Din păcate, navigarea în acest mediu nu este tocmai atât de captivantă pe cât ar părea, pentru că singura posibilitate pe care o ai este să explorezi această lume este dintr-o perspectivă bird eye, e ca și cum ai privi zona ca pe un joc tabletop în realitate. Pe măsură ce progresezi tot mai mult în story și întâlnești mai mulțe NPC-uri, automat vei debloca mai multe zone și locații în fiecare sector al stației. Fiecare locație este afișată ca o iconiță circulară și conține de regulă, acțiunile pe care le poți efectua acolo. Atunci când vei debloca majoritatea zonelor din stație, vei avea pe ecran atât de multe cercuri care se vor suprapune pe modelul tridimensional al stației, încât poate deveni o corvoadă să-l găsești pe cel pe care îl cauți. Pregătește-ți rotița mouse-ului pentru scrolling intensiv, care din păcate, e singura modalitate de „călătorie” în acest mediu și nu simulează deloc senzația că faci parte dintr-o lume atât de interesantă.
Din fericire, coloana sonoră duce greul, vorba aia, insuflând atmosferă în lumea lui Citizen Sleeper. Coloana sonoră este compusă dintr-o serie de piese electronic-synth și lo-fi relaxante care îți imprimă senzația că te afli la dracu în praznic, în imensitatea spațiului. Zonele diferite din joc au avea adesea propriul zgomot de fundal, și este de lăudat faptul cum jocul se folosește de aceste sunete ambientale pentru a-și face lumea mai vibrantă.
Deși gameplay-ul este relaxant și în cea mai mare parte, plăcut, există totuși mult spațiu de creștere în sequel, care a apărut deja, dar nu a fost butonat încă de subsemnatul. Aș vrea să văd opțiunilor de dialog mai variate și eventual un nou nivel de dificultate în modul de joc New Game +. De reținut că Citizen Sleeper permite mai multe playthroughs și datorită naturii sale puternic bazată pe narativ, satisfacția ta în joc depinde în mare parte, de aprecierea ta pentru genul SF, precum și de capacitatea ta de imaginație, și cât de bine tolerezi jocurile bazate de text. Făcând abstracție de temele politico-sociale și filosofice pe care jocul le conține, cele descrise mai sus sunt, în sinea lor, indicatoare care atestă faptul că Citizen Sleeper nu este pentru toată lumea, dar pentru aceia care au chiar și o fărâmă de interes pentru marele gen SF, jocul nu trebuie ratat.