Există jocuri care te provoacă. Există jocuri care te relaxează. Și apoi există Copycat, un titlu care vine pe nepusă masă, îți aruncă o pisică în brațe și te pune să trăiești o dramă emoțională în blană digitală, fără să ai timp să te întrebi dacă ai chef de așa ceva. Pentru că vei avea. Nici nu știi cum te prinde, dar până la final te vei uita altfel la orice mâță din cartier.
Povestea e simplă, dar eficientă. Ești Dawn, o pisică adoptată care ajunge în casa unei femei singure, Olive. Totul e cald, blând și liniștit, până când apare o altă pisică, o „copie”, care îți ia locul, iar tu ești lăsată deoparte. Nu e fantasy, nu e SF. E o dramă domestică spusă prin ochii unei feline.
Gameplay minimal, dar cu impact emoțional
Copycat nu e despre niveluri, boss fights sau item collection. E despre gesturi mici, detalii, și cum interacționezi cu lumea prin lăbuțele unei pisici. Mieunatul, tăvălitul, zgâriatul sau doar privirea atentă, toate sunt „mecanici” care influențează subtil modul în care evoluează povestea.
E o experiență narativă lentă, fără obiective clare, fără HUD agresiv sau ghid permanent. Dar tocmai în această simplitate stă forța titlului. Te încurajează să fii atent, prezent, conectat la atmosferă. Și dacă ești genul care apreciezi un joc pentru ceea ce îți transmite, nu pentru ce cucerești, o să te prindă.
Un stil vizual care mângâie sufletul
Grafic, Copycat e o poezie pastelată. Culorile calde ale interiorului contrastate cu albastrul rece al nopții de afară creează un spațiu intim și totodată neliniștitor. Animațiile nu sunt ultra-realiste, dar au exact destulă personalitate încât să simți că te miști ca o pisică.
Uneori camera joacă feste, mai ales în spații mici, dar e ceva ce accepți repede. Decorurile sunt desenate cu grijă, iar fiecare cadru pare că a fost gândit ca o ilustrație într-o carte de povești ușor tristă.
Mie unul mi-a trezit mai multe sentimente de melancolie tomnatică, aș zice și chiar un sentiment de tristețe, din acelea cu gust de ceva lichior dulce de nuci, lămâie sau fistic. Trebuie să spun totuși, ca acest joc nu este pentru toată lumea. You either like the pisi or you don’t.
Muzică, miaunat și o voce narativă ca un ceai cald
Soundtrack-ul semnat de Daniel Bunting e probabil unul dintre cele mai puternice elemente ale jocului. Pian minimalist, armonii delicate, momente tensionate punctate de acorduri reci. Totul e acolo ca să te facă să simți. Muzicanții din Bremen nu lipsesc nici ei, sau mai bine zis un muzicant, pisica!
Naratorul, cu o voce calmă, ușor poetică, completează perfect atmosfera. Nu e omniprezent, dar apare în momentele potrivite, ca o voce din capul tău care încearcă să dea sens emoțiilor fără nume. Uneori sună aproape filosofic, alteori ironic. Oricum o dai, eu zic că o să îți placă de individ. Aproape că îl poți recunoaște ca nea Ilie, vocea ta interioară.
O dramă spusă fără cuvinte… dar cu multă substanță
Deși pisicile nu vorbesc (și bine că nu), jocul reușește să spună o poveste profund umană. Nu e doar despre abandon, ci și despre reconectare, despre suferință tăcută și despre nevoia de apartenență. Copycat îți arată ce înseamnă să te simți înlocuit, uitat, dar și cum poți găsi o nouă cale spre cineva, sau spre tine. Ai destule de învățat din acest joc, asta e clar!
Chiar dacă povestea nu are răsturnări de situație spectaculoase, are destulă tensiune emoțională cât să te țină lipit de ecran. Și dacă ai un suflet cât de cât moale, s-ar putea să simți un nod în gât în câteva momente. Până la urmă, așe este viața, nu? Mai curând găsești feline la colț de stradă, decât împușcături, sânge, acțiune. Să fim sinceri!
Copycat are și bubele lui. Controlul pisicii poate fi rigid, uneori, iar explorarea devine în anumite momente greoaie. E scurt, în jur de 3-4 ore și nu oferă motive reale să-l rejoci. Dar nu toate jocurile trebuie să dureze 100 de ore sau să-ți ofere un arsenal de arme. Unele trebuie doar să fie… vii. Copycat reușește asta, ba mai îți dă și niște lecții.
Pisici, oameni și ce ne ține împreună
În final, Copycat nu e un joc pentru toată lumea. Dacă ești în căutare de acțiune, loot și explozii, pisica asta o să-ți pară plictisitoare. Dar dacă vrei o poveste caldă și ușor tristă, spusă dintr-un unghi complet neobișnuit, atunci ai găsit exact ce-ți trebuie. E genul de joc care nu cere mult de la tine, dar oferă ceva rar: o emoție autentică. Și uneori, asta e mai valoros decât orice trofeu virtual.
Și dacă al meu cuvânt nu vă este suficient pentru a vă face o opinie despre acest joc, am zis să vorbesc cu cineva care poate să explice mai bine cantitatea energetică aflată în spatele jocului Copycat. Prin urmare, mai jos aveți un scurt interviu purtat cu creatorii jocului și magicienii din spatele studioului Spoonful of Wonder. Thank you Sam & Kostia for your time and implication in answering our questions and we wish you good luck in the future. No matter what game comes next, we’re sure it will rock! Până data viitoare, enjoy și don’t forget you’ve got 9 CAT LIVES TO GAME ON!
>>>>> Interviu PCGames.ro cu dezvoltatorii Copycat, Spoonful of Wonder
1/Spuneți-ne câte ceva despre voi și studioul din spatele jocului Copycat. Ce v-a inspirat să creați această narațiune emoțională?
Salutare, prieteni! Numele noastre sunt Kostia Liakhov (el) și Sam Cable (ea). Kostia este inovatorul nostru, ștrengarul și maestrul pensulei, dar titlul lui oficial este Game Director și Head of Art. Îi place să se relaxeze cu Steam Deck-ul și să joace Outer Wilds, sau să treacă pe PC pentru câteva meciuri intense în CS:GO. Pe de altă parte, Sam este sufletul cald al echipei, visătoarea și meșterul cuvintelor. Titlul ei oficial este Game Director și Head of Narrative. Sam iubește să se cuibărească cu Nintendo Switch-ul pentru jocuri precum Pokemon sau titluri indie narative precum Fall of Porcupine și Bloom & Rage.
În ultimii opt ani am lucrat împreună ca director de artă și scenarist în publicitate, film și animație. Însă am crescut jucând jocuri video și ne-am dat seama că poate avem chiar abilitățile necesare să creăm unul. În 2022, am făcut schimbarea de carieră și ne-am dedicat complet dezvoltării de jocuri.
Studioul nostru, Spoonful of Wonder, are sediul în Australia. Scopul nostru este să dezvoltăm jocuri video care să aprindă imaginația, să trezească nostalgia și să vorbească direct sufletului. Practica noastră creativă se află la granița dintre optimism, metaforă și magie. Ambiția noastră este să scoatem la iveală partea mai bună a umanității. Spoonful of Wonder ni s-a părut un nume potrivit. La urma urmei, credem că orice joc are nevoie de o linguriță de „minune”.
Copycat a fost un proiect de suflet și, totodată, primul nostru joc. Am folosit formatul unui joc narativ pentru a explora iubirea profundă pe care o avem pentru animalele de companie. Legătura specială pe care o avem cu pisicile (și câinii) este unică. Animalele ne iubesc în zilele bune și în cele rele. În momentele vesele și în cele dificile. Pisicile, în special, au jucat un rol important în viețile noastre. De aceea, am fost inspirați să scriem un scenariu care explorează complexitatea relației cu o pisică. Copycat este despre un animal de companie care învață să facă față abandonului și despre un om forțat să renunțe. Împreună, două suflete pornesc într-o călătorie pentru a descoperi ce înseamnă cu adevărat „acasă” și „familie”.
2/Ce provocări unice de gameplay ați întâmpinat în proiectarea interacțiunilor din perspectiva unei pisici?
Pisicile au fost mediul perfect pentru a spune povestea noastră. Ne-am dorit ca jucătorii să pășească în lăbuțele unei pisici recent adoptate și să simtă frica și nesiguranța mutării într-un nou cămin. Cea mai mare provocare în gameplay a fost echilibrarea dintre lumină și umbră în poveste, în raport cu bucla principală de gameplay.
Atunci când joci din perspectiva unei pisici, publicul se așteaptă la activități tipice de „pisică”, cum ar fi dărâmarea obiectelor de pe masă, cățăratul în copaci, zgârierea canapelelor sau joaca agresivă. Provocarea noastră a fost să integrăm aceste activități sandbox într-un mod care să pară autentic pentru o pisică, dar care să nu eclipseze temele profunde ale jocului despre „acasă”, „abandon” și „apartenență”.
3/Cum a evoluat procesul de scriere și de voice acting pentru a transmite profunzimea emoțională fără a vă baza pe dialogul tradițional uman?
Pentru că protagonistul nostru nu putea vorbi în sensul tradițional, a trebuit să devenim creativi. Povestirea unei narațiuni transformatoare în trei acte prin ochii unui protagonist tăcut a necesitat soluții care să păstreze fluxul narativ clar, dar și accesibil pentru jucători.
Așa am ajuns la combinația dintre „pop-up”-uri de text care reflectă gândurile și emoțiile personajului și un narator în stil Stanley Parable, ca un documentar de natură, care ghidează jucătorul prin poveste.
Copycat duce jucătorii într-un carusel emoțional, în mare parte datorită voice-over-ului. Deși a necesitat mai mult efort decât folosirea subtitrărilor, am reușit astfel să creăm momente brute și intime. Cei trei actori ai noștri au făcut o treabă minunată: David Molloy (Expert în Natură), Emily Pollard (Olive) și Stephanie Begg (Mae). Dacă sunteți curioși despre călătoria noastră cu voice-over-ul, vă invităm să urmăriți videoclipul nostru de pe YouTube despre înregistrarea vocilor pentru un joc indie.
Muzica a fost un alt instrument esențial pentru a transmite emoție. Compozitorul nostru, Daniel Bunting, obișnuia să spună că muzica este semnele de punctuație ale unei scene. Și suntem complet de acord. Muzica lui este sinceră și plină de farmec, cu accente de fantezie, curiozitate și culoare. Este un adevărat meșteșugar al melodiilor duioase și al tehnologiei FMOD. Muzica lui Dan a completat perfect povestea și a dat naștere unor momente cu adevărat speciale. Pentru a înțelege mai bine stilul lui Dan, vă invităm să urmăriți și videoclipul nostru dedicat procesului muzical.
4/Aveți planificate actualizări post-lansare, funcții comunitare sau extinderi narative pentru Copycat?
Deși nu avem planificate actualizări post-lansare, ne concentrăm toate eforturile pentru ca Copycat să fie puternic și stabil pe PS5, Xbox Series S/X, PC și Mac. De asemenea, avem o ediție fizică pentru PS5 care va fi lansată pe 29 august în magazinele selectate din Europa, Regatul Unit, Asia și America de Nord. Pentru restul lumii, jucătorii pot comanda direct de pe Amazon sau prin Tesura Store, cu livrare internațională.
Lucrăm deja la următorul nostru joc. Visul nostru este să continuăm să creăm jocuri narative, centrate pe animale, cu grafică superbă și suflet mare. Următorul va fi, însă, sub apă!
>>>>> Aveți interviul în engleză AICI.