Elon Musk încasează un placaj ca la rugby de la creatorii lui Baldur’s Gate 3

Un joc generat 100% de I.A. nu este pe gusturile celor de la Larian Studios

by Ciprian Coroianu

După disputa extrem de aprinsă care a încins Hollywood-ul cu privire la actrița generată de inteligența artificială, Tilly Norwood, considerată „o oroare și un furt de identitate” de mai mulți actori, iată că Ochiul lui Sauron Musk a rămas înțepenit asupra jocurilor video, iar compania xAI anunță pentru 2026 un joc dezvoltat 100% de inteligența artificială. Ochii celor din industria jocurilor video se ridică din nou către Cer, implorând intervenția divină în speranța încheierii acestei epoci de interferențe… nedorite. În lumea sa, în care se simte cel mai blană profet al tehnologiei, Musk a declarat că xAI va lansa „un joc grozav” înainte de sfârșitul anului viitor. Acest obiectiv se înscrie în tendința actuală în care inteligența artificială generativă ocupă un loc central în toate industriile tehnologice, inclusiv în jocurile video. Videoclipul pe care l-a distribuit Musk prezintă un soldat mișcându-se drept, de parcă ar fi pe niște șine invizibile și trăgând aiurea cu PM-ul într-un tanc. Pe scurt, un amestec între un engine fizic prost și o demonstrație eșuată pentru preșcolari. Dar nu contează, Musk se îmbată cu asta și o face cu o frecvență demnă de o cauză mai bună. Anunțurile de angajare ale xAI sugerează un „work in progress”: compania angajează acum un „video games tutor” pentru a-l îndruma pe chatbotul Grok în designul, mecanica jocurilor și crearea de conținut. Planurile acestea mărețe nu coincid însă cu cele ale creatorilor de jocuri video, ci sunt mai degrabă materializarea unei uzine în care pasiunea nu există.

Michael Douse intră la rupere
Michael Douse, Publishing Director la Larian Studios (Baldur’s Gate 3) a sărit de pe scaun și i-a transmis lui Musk un mesaj cât se poate de clar, direct și tranșant: pentru el, jocurile video au nevoie de lumi vibrante, „în care oamenii sunt implicați și cu care vor să interacționeze”, nu de bucle de joc concepute după formule matematice și antrenate psihologic”. I.A. nu va înlocui niciodată viziunea umană. Dezvoltatorii au deja toate instrumentele din lume, dar niciun algoritm nu poate umple golul lăsat de absența direcției, a viziunii și a leadership-ului”. E greu să nu-i dai dreptate lui Michael și această dispută depășește o simplă ceartă pe X. Ea zugrăvește o derivă în care se află industria de gaming, cu o producție de masă lipsită de scrupule, dezumanizată, ce seamănă cu planurile cincinale din epoca noastră „de aur”, care vrea cu tot dinadinsul să bage pumnul în gura celor pasionați de inovație sinceră și creativitate.

„There is no craft without the human touch”

Și Douse continuă: „Nu avem nevoie de un nou cash grab, ci de sustenabilitate. Nu există rezonanță fără respect reciproc, nu există respect fără respect pentru profesie. Și nu există profesie fără o abordare umană…  A transforma jocurile în conținut digital, lipsit de emoții, înseamnă a abandona orice rezonanță… și tocmai acesta este motivul pentru care oamenii joacă!” Critica lui Michael Douse împotriva aroganței tehnofile a lui Musk are un suport cât se poate de real: acela că jocurile video sunt pe cale să devină un produs aseptic, fără suflu, fără emoție, după chipul și asemănarea unor moguli care au început să-și gândesc propria lume/stat cu ajutorul inteligenței artificiale.

În concluzie, Michael Douse regretă că acest suflu nou, care trebuia să apropie creatorii de jucători, a consolidat de fapt dominația marilor companii ghidate de „tabele de profit și pierdere”. Numeroasele remanieri și concedieri recente din industria jocurilor video scot la iveală strategiile de dezvoltare bazate pe inteligență artificială, care tind să înlocuiască factorul uman afișând inițial zâmbetul bunului samaritean. Ce se va întâmpla, însă, dacă toate aceste proiecte incipiente vor avea succes? Câți vor intra în această lume nouă a încasărilor masive prin călcarea peste cadavrele developerilor și artiștilor umani?

Related Posts

Leave a Comment