Al doilea trailer pentru foarte așteptatul Grand Theft Auto VI părea un miraj deșertic acum câteva zile când Rockstar anunțase un anticipabil delay în livrarea jocului. După cum am lăsat de înțeles și în subtitlu, au trecut 13 ani de la ultimul titlu din această serie. Desigur, R* ne-a ținut alimentați cu extra conținut pentru Grand Theft Auto Online, jocul desprins din GTA V, dar pentru mulți, eu inclus, nu a fost destul.
Iată-ne, totuși, în acest moment istoric în care există deja destule informații confirmate pentru a putea prezenta o imagine cât mai realistă a ceea ce ne va paște în luna mai a anului 2026. Înainte de a trece la analiza amănunțită a informațiilor adunate din primele două trailere, precum și de pe noul site al jocului video, vreau să explic de ce pentru mine GTA este a big deal.
Sunt sigur că și alții vor fi pe aceeași lungime de undă cu mine, atunci când voi spune că acest joc a însemnat pentru mine mai mult decât un clasic pow-pow și bang-bang game. A fost, mai degrabă, un contact cu ideea unei culturi și limbi străine în anul 2002. O să sune ciudat, însă GTA III cu al său Claude Speed și Catalina urmat de Tommy Vercetti și mafia din Vice City au fost primii pași în această ciudată și intercalată lume creată de Rockstar.
Deși nu era jocul pe care un puști la aproape 10 ani ar fi trebuit să îl joace (Știu, am avut niște părinți tari!), totuși dincolo de violența și limbajul licențios, ambele caracteristice jocului, eu am reușit să fac abstracție și am asimilat alte aspecte precum muzica acelor vremuri, bine aleasă aș adăuga, limba engleză, mai ales expresiile alea cool folosite în slang și mai presus de toate perspectiva necesității unui plan în abordarea oricărei misiuni, în joc sau chiar dincolo de acesta.
Safe to say, în concluzia micii introduceri deloc mică, titlurile Grand Theft Auto ocupă un loc special în inima mea, doar am jucat majoritatea titlurilor de câte două sau trei ori. Am rămas, e drept, repetent la primele variante top-down și pixelate precum și la titlul exclusiv lansat pentru GBA. Mă revanșez, promit, dar acum GTA VI, baby!
Back in Vice City replica orașului Miami, adică acasă la Trumpy
Îmi aduc aminte destul de ușor trecerea rapidă de la GTA III la Vice City pentru că cele două jocuri erau deja disponibile în 2002 pentru publicul larg. Îmi aduc totodată aminte de acea melodie tematică din introducerea titlului pe care o puteți asculta de dragul nostalgiei mai jos.
Vice City a fost un joc care a venit și a construit pe baza deja solidă a predecesorilor săi. GTA III a tradus titlurile originale în lumea celor trei dimensiuni, în timp ce Vice City ne-a pus în fața unui cast solid pentru un joc la acea vreme, incluzând actori precum Ray Liotta, William Fichter, Burt Reynolds, Luis Guzman, Philip Micahel și chiar Danny Trejo (cu ultimul era să dau nas în nas la Fan Expo Canada). Nici nu mai fac referire la muzica anilor ’80 și acordurile lui Michael Jackson care cântă din inimă Billie Jean sau multe alte hituri.
Chiar dacă ulterior R* a renunțat la a mai aduce staruri în componența acestor jocuri, mulțumindu-se cu actori aduși din seriale sau proiecte de anvergură mai mică, developerul s-a axat pe inovarea experiențelor din jocul de tip sandbox, open-world, fiind creditat chiar cu inventarea acestuia.
Deci 2026 ne aduce înapoi în Vice City, doar că de data asta nu o să fie vorba doar de oraș, ci mai curând de întreg statul în care se plasează omologul său din realitate, orașul Miami. Statul cu pricina, Florida, este numit în GTA VI, Leonida. Harta jocului, luând în seamă mai multe estimări bazate pe diferite scurgeri de informații din ultimii 10 ani ar fi undeva la de 2.5 ori mai mare decât cea din GTA V. Ce este cu adevărat remarcabil, cel puțin din materialul cinematic expus în trailere este gradul de populare al hărții.
Informații confirmate de Rockstar au indicat că la baza celor două trailere se află o versiune clasică de PlayStation 5. Jocul în primă fază va fi lansat pe consola celor de la Sony precum și pe cele ale gigantului Microsoft, mai precis Xbox Series S și X.
Pe unde ne mai plimbi neică în GTA VI?
Am făcut deja o scurtă mențiune a locației în care va avea loc acțiunea din GTA VI, anume statul Leonida cu a sa capitală, Vice City, dar trebuie să recunosc faptul că nu am atins prin aceste afirmații nici 5% din ce vrea să acopere acest nou titlu.
Pe scurt, jocul va include pe lângă orașul Vice City, despre care probabil știm cam cele mai multe informații, în legătură directă cu jocul din 2002 sau varianta mai puțin fericită remastered (Groaznic, I know ☹), Leonida Keys, zona sudică a statului Florida, cu insulițe și zone parcă scoase dintr-o poveste cu pirați, Grassrivers, un parc natural după modelul Everglades, Mount Kalaga, despre care putem intui că este ceva zonă mai accidentată, deluroasă sau muntoasă și pregătiți-vă … încă două orașe. Port Gellhorn este situat pe coasta vestică a hărții, opus față de Vice City, și Ambrosia, centrul industrial al statului Leonida, la răscrucea drumului ce leagă orașele anterior menționate. Mai jos veți regăsi o hartă postată de un fan pe Reddit ce pare să aproximeze destul de bine mărimea hărții și poziționarea diferitelor puncte de interes pe aceasta.
Personajele, povestea, acțiunea, toate colorate, stau la baza rețetei GTA
Fără să dezvălui prea multe din povestea acestui joc, pentru că oricum nu prea avem informații precise, este destul de evident că noul titlu al seriei se axează pe o poveste de tip Bonnie and Clyde, adică o istorisire a unui cuplu care încearcă să make it big acasă la Trump, la Mar-A-Lago, clar.
Protagoniștii, pe numele lor Jason Duval și Lucia Caminos sunt doi rătăciți prin lume, unul fost militar care se găsește blocat într-o viață de pungaș stil GTA și consoarta sa, o domnișoară care vrea să ajungă departe pe forțele proprii, dar nu în cel mai ortodox mod posibil. Unde mai punem faptul că domnul o așteaptă pe domnișoară în cel mai romantic loc posibil, la ieșirea din închisoare unde tânăra avea de executat niște ani de pușcărie. Pentru ce? Nu se știe. Mai avem de așteptat un an pentru a afla.
Supporting characters sunt destui și cu nume exotice aș adăuga, unele greu pronunțabile precum Boobie Ike, Dre’quan Priest, Real Dimez and so on. R* a fost extra careful să te simți cu adevărat integrat în lumea parodiată a societății americane din sudul acestei țări.
Autoturisme și arme, că despre ele este vorba?
Deja, din câteva poze și materiale filmate, am identificat vehicule noi, dar și altele vechi ce își vor face reapariția în serie. Cred că cea mai cunoscută mașină disponibilă în titlurile HD este Benefactor Schafter, adică Merceds-Benz E sau S Class (cine mai ține contul?). La cele noi, nu am putut să nu observ asemănări cu autoturisme old-school de le mai vezi circulând prin Cuba. Desigur, există și metode de transport public, un metrou, autobuze, trenuri și avioane de linie. Da, the Sea Dodo revine și el, precum și elicopterul favorit al lui Yusuf Amir din GTA IV: The Ballad of Gay Tony, The Buzzard (Nu, nu este auriu de data aceasta!). Câteva motociclete se pot observa, de asemenea, în conținutul publicat de Rockstar Games.
La arme, pare că jucătorul va avea de unde alege. Pe lângă paleta vastă de pistoale, SMGs și AK-uri, am văzut și un lansator robust de grenade. Deși nu este o certitudine, autoturismele din joc prezintă diferite ajustări estetice, lucru ce ar putea duce cu gândul la posibilitatea modificării acestora de către jucător, exact ca în GTA V. Aceeași perspectivă se aplică și armelor.
Dincolo de aceste două categorii de obiecte din joc, nu pot să nu împărtășesc entuziasmul și încrederea că titlul va include un sistem de îngrijire al corpului, cu posibilitatea de a-ți lucra pectoralii sau de a face diverse sporturi. Dacă CJ ar fi aici ar spune un ironic: „Here we go again!” La nivel de apariții cameo sau alte legături cu titluri anterioare, deși nu am văzut altceva în afara unui autoturism inscripționat cu numere de Liberty City, sunt sigur că R* are ceva pregătit pentru fanii bătrâni ai seriei. Așa l-au omorât pe Johnny Klebitz în GTA V, dacă vă mai amintiți. Poor Johnny! 🙁 Și acum un moment de reculegere pentru el. :)))
Concluzia dar nu verdictul final, e clar, nu?
Deși jocul pare că mai are de trecut printr-un ciclu suplimentar de dezvoltare până anul viitor, fix cam în perioada asta, trebuie să spun că la prima vedere, așteptarea pare să fie worth it. Grafic vorbind, jocul aproape ai zice că este o producție filmografică și nu un joc cu modele 3D. Reflexiile sunt de-a dreptul nebunești și detaliile la care R* pare că acordă atenție, mie personal, îmi sugerează că jocul este în acest moment ajustat la milimetru, cu scopul vădit de a oferi un produs perfect, fără bugs, fără nicio problemă.
Așa cum am spus mai sus, titlul este așteptat să iasă pe 26 mai 2026, pe PS5 și Xbox Series X/S. Pentru PC nu există nicio veste, însă sunt sigur că va ieși la scurt timp după, bine înțeles la nivelul Rockstar de timp scurt, adică vreun an, dacă avem noroc. Pot să vă spun încă de pe acum că o să fie nevoie de o rachetă de calculator fără vreo discuție prealabilă sau informație asupra unor potențiale cerințe. Ultima bombă este prețul, vehiculat undeva între 80 și 100USD pentru varianta standard a jocului. Este de menționat că aceste informații sunt doar speculații, neexistând informații oficiale pe acest subiect din partea Rockstar.
Până pe 26 mai, rămâne să bălim la pozele frumoase cu acest joc și să descoperim pe forumurile de pasionați cât mai multe hidden facts și eventual să facem deducții logice cu carul pe acest subiect. Cu un ochi pe următorul joc Mafia, cu altul pe MindsEye, avem ce face până la anu’ însă întrebarea este dacă totuși ne dorim să do something else până atunci, right? Game on, guys! Game on!