Heroes of Might & Magic 2 – Retro Review

Primul pas spre perfecțiune

by Remus Ilies

Și doar de ciudă încă nu vreau să scriu nici o slovă legată de HOMM3, cel mai bun, obiectiv, joc din serie. Fiind est-europeni, cu toții l-am jucat, și o mare parte din noi încă îl joacă. Dar vreau să-l evit pe cât posibil.

Așa că voi scrie despre primul joc din serie care mi-a furat nenumărate nopți. Am jucat toată seria (până la VI) cronologic, fiecare la data lansării. Primul a fost interesant, se vedeau urme de excelență, dar gameplay-ul era UN PIC prea simplist, iar grafica era foarte exagerată. Era un fantasy mult prea tare inspirat din seria de RPG-uri Might & Magic, serie care uneori arată de parcă desginerii sunt pe etnobotanice, iar primul spin-off, HOMM1, a fost victima aceleeași tulpine de drog.

 

 

 

 

 

Heroes Of Might and Magic 2 a luat primul joc și a dat cu chit și cu scuipat fix unde trebuia. Grafica a fost un pic stilizată să pară a un fantasy mai bine înfipt în ”realitate”, mai accesibil, ca să zic așa, iar gameplay-ul a băgat accelerația la maxim. Pe lângă că clasele/castelele au fost cizelate, balansul creaturilor în bătălii cu puterea magiilor duc la prima instanță de gameplay ”unbalanced” în serie, adică momente în care exploatezi jocul într-un mod așa de agresiv încât simți că joci cu cheat-codes.

Lucrurile care nu au fost chiar optimizate destul țin de armate. Castelele au 6 ”tier-uri” de creaturi dar un erou poate avea doar 5 locuri pentru ele. Așa că întotdeauna trebuie să faci un sacrificiu când pleci în explorare sau la luptă. Un stack de creaturi rămâne să-ți păzească orașul într-un meci cu AI de la hard în sus sau dai creaturile unui alt erou care se ocupă de capturarea minelor și strânsul resurselor de pe hartă. Deși această limitare pare enervantă la început, în unele cazuri poate conta enorm de mult în strategia pe care o putem avea pe termen lung.

Să dau un exemplu: Hidrele. Acestea sunt creaturi de nivelul 5 (din 6) ale Warlock-ului, extraordinar de capabile, cu health imens și atac în toate cele 6 direcții. Pare ”OP”. Problema e că acestea au cea mai mică viteză din joc, având posibilitatea să se miște doar 2-3 hex-uri per rundă. Ai putea să folosești vraja ”Haste” pentru a le face mai viabile, dar o rundă de vrăji pierdută poate însemna diferența dintre izbândă și eșec. Așa că, de obicei, hidrele rămân în castel sau se dau unui erou secundar care să adune resurse, iar puterea mare a hidrelor va face creaturile neutre să nu dorească să sară la bătaie cu noi. Dar. DAR. În unele momente, când ai un slot liber pentru armate, și ai Diplomacy, în loc de niște Centauri sau Minotauri, aduci în prim-plan hidrele, iar creaturile întâlnite pe hartă devin muuuuult mai dispuse să negocieze să ți se alăture, pentru un cost mult mai mic. Sunt niște creaturi extraordinare pentru intimidare.

O diferență foarte dureroasă între HOMM2 și HOMM3 este upgrade-ul clădirilor care ne oferă creaturi. În HOMM3, TOATE clădirile pot fi upgradate o dată. Înțeleg adiția acestui lucru, în special pentru balansarea facțiunilor, dar faptul că în HOMM2 doar unele clădiri trebuiau upgradate, dădea o alură interesantă fiecărei clase. Și nu în ultimul rând, făcea Warlock-ul și mai atractiv pe termen, lung, acesta având singura clădire care putea fi upgradată de 2 ori, oferind pe rând, dragoni verzi, galbeni și într-un final dragoni negri, aceștia fiind cei cu imunitate totală la magie.

Și vorbind de magie. Încă nu avem vrăjile împărțite în cele 4 elemente (Earth, Fire, Water, Air) ca în HOMM3. Toate magiile sunt la grămadă, dar numărul lor vast e destul încât să nu-ți pese de ”subclasa” vrăjilor. Un fulger la timpul potrivit rezolvă orice problemă. Un ”Blind” pe niște creaturi care atacă la distanță are gust la fel de bun ca în HOMM3.

Cea mai nebalansată manevră în joc sunt stafiile. Trebuie să vorbesc despre ele înainte să continui. HOMM2 conține niște creaturi neutre pe hartă. Acestea nu aparțin de nici un castel. O bună parte din ele sunt nememorabile (rogue, nomad) dar o altă parte îți lasă gura apă. Locul 1 merge către Ghosts. Ghosts sunt creaturi simple, nu foarte puternice și nu au multă viață. Dar dacă atacă un stack de creaturi, TOATE creaturile moarte devin la rândul lor stafii. E greu să faci rost de ele. De obicei ataci niște stafii pe hartă în timp ce ai Diplomacy la nivel mare și recrutezi câteva. 10 Ghosts nu au ce să caute omorând un dragon. Dar dacă le crești încet-încet, înfruptându-ne în niște creaturi de level 1, mai ales Peasants, cei mai slabi din joc, vei avea stafii – cu miile. Sau zecile de mii. Iar în acel moment orice îți stă în cale devine mâncare de pește. Nu cred că developerii nu s-au gândit la lipsa balansului al acestor creaturi, ci le-au lăsat în joc, de dragul oamenilor care o să joace Heroes 2 din scoarță-n scoarță. Am mai putea menționa și Genies, și tacticile guerilla de a lua un erou cu 5 stack-uri a câte un Genie, atacat inamicul o dată, Retreat / Repeat. Dar asta e doar una din multele delicii pe care jocul le oferă.

Într-un final, nu cred ca are rost să vorbesc despre joc ca într-un review normal, pentru un joc care a apărut de curând. Știți cu toții cu ce se mănâncă jocul ăsta. Sau dacă sunteți prea tineri, e ieftin pe GOG.
Ce vreau eu să povestesc este CUM joc HOMM2 în 2024, și cum îl voi rejuca pe vecie.

Am pomenit de curând despre pasiunea mea de a rula jocuri vechi pe telefoane mobile. HOMM2 (și 3-ul, dar nu e în subiectul discuției) se poate juca pe telefoanele cu Android prin fheroes2. O reimplementare open-source a engine-ului. E gratis pe PlayStore, ai nevoie doar de o arhivă zip cu câteva foldere din jocul original instalat. După 20 de secunde de setup, ai un HOMM2 jucabil pe touchscreen; sau cu un stylus, sau cu un mic mouse bluetooth ascuns în buzunar. Am vorbit de Slay The Spire și cât de tare mi-a furat timpul pierdut prin săli de așteptare și zbouri. În acel review părea că joc doar StS exclusiv, dar nu, mai am și alte jocuri instalate. Majoritatea sunt din epoca Windows 98 sau XP. Nu vreau să intru în prea multe detalii în acest moment, dar pot menționa că HOMM2 are loc permanent pe device-ul meu. Deși scenariile sunt foarte bune, campania este al naibii de grea, lucru care în viitoarele titluri nu mai era valabil. Mai ales dacă alegi Roland, și anume campania ”Good”, o să fii căsăpit de îți sună apa-n cap. E o mare plăcere să treci prin acele misiuni ”on-the-go”.

Related Posts

Leave a Comment