Ceremonia Indie Game Awards a avut loc pe 18 decembrie 2025, și i-a adus lui Clair Obscur: Expedition 33 atât premiul de „Jocul anului” și „Cel mai bun joc de debut”. Dar, lucrurile au luat o întorsătură greu de anticipat. În urma comentariilor developerilor de la Sandfall Interactive, care au explicat că au utilizat inteligența artificială generativă pentru a crea anumite elemente ale jocului, IGA a descalificat Clair Obscur: Expedition 33. „Indie Game Awards au o politică foarte strictă privind utilizarea inteligenței artificiale generative pe tot parcursul procesului de nominalizare și în timpul ceremoniei în sine. În timpul depunerii candidaturii, reprezentanții Sandfall Interactive au confirmat că nu a fost utilizată nicio inteligență artificială generativă în dezvoltarea Clair Obscur Expedition 33”, se arată în declarația emisă de organizatori.
„Cu toate acestea, confirmarea de către Sandfall Interactive a utilizării inteligenței artificiale generative, care a avut loc în ziua premierei Indie Game Awards 2025, descalifică Clair Obscur: Expedition 33 de la nominalizare”, conchide declarația. Totul a pornit de la producătorul Francois Meurisse, care a declarat acum câteva zile că Sandfall Interactive „a folosit puțin, dar nu mult, inteligența artificială” în dezvoltarea jocului, fără a intra însă în detalii. Apoi, Guillaume Broche (directorul de creație) a acordat un interviu cotidianului El Pais, unde a declarat categoric că inteligența artificială nu a fost implicată în aspectele „creative” ale proiectului. Pentru restul, însă, a lăsat-o mai moale: utilizarea inteligenței artificiale pentru aspecte tehnice sau logistice nu constituie absolut nicio problemă pentru el, atât timp cât jocul funcționează corect…
Penalizarea a avut consecințe directe, deoarece premiile sunt acum redistribuite finaliștilor, Sorry We’re Closed primind premiul pentru „Cel mai bun joc de debut”, iar „Blue Prince” este desemnat „Jocul Anului 2025”. Dincolo de această reparație, incidentul reaprinde dezbaterea privind reglementarea inteligenței artificiale în dezvoltarea jocurilor video, dar și fair play-ul studiourile participante la concursurile internaționale. În ultima săptămână, comentariile lui Swen Vincke, fondatorul Larian Studios, au pornit o adevărată tornadă: el a recunoscut utilizarea instrumentelor de inteligență artificială generativă în anumite faze interne ale producției lui Divinity…
