John Romero, o figură legendară în industria de gaming și unul dintre creatorii lui DOOM, pregătește un nou joc care deja stârnește curiozitate, chiar dacă nu a fost încă anunțat oficial. Povestea din culise e însă cel puțin la fel de interesantă ca proiectul în sine. Jocul a trecut printr-o perioadă extrem de tulbure după ce publisherul inițial, nimeni altul decât Microsoft, și-a retras finanțarea în urma concedierilor și „restructurărilor” masive. Vezi ghilimelele de rigoare. Nu mai intru în subiectul ăsta ingrat, ai aici articolul cu pricina. În ceea ce privește jocul lui Romero, dezvoltarea a fost practic blocată, iar proiectul era pe marginea prăpastiei. Romero a confirmat că studioul a fost nevoit să reducă planurile inițiale și să regândească direcția jocului pentru a-l face fezabil în noile condiții.
Totuși, studioul Romero Games a reușit să găsească un nou partener care a ales să susțină dezvoltarea, deși Romero nu a dezvăluit numele publisherului salvator. Faptul că proiectul a fost salvat și repornit a devenit în sine un subiect puternic, mai ales într-un moment în care multe studiouri independente se luptă să supraviețuiască în fața instabilității din industrie. Pentru Romero și echipa sa, continuarea jocului a fost un moment de respiro, dar și o motivație pentru a reinventa ceea ce aveau în mâini.
Ceea ce a ridicat însă nivelul de interes este felul în care John Romero vorbește despre joc. Deși e clar că titlul rămâne un shooter, genul care l-a consacrat și care i-a definit întreaga carieră, el spune că experiența pe care o oferă este total diferită de orice a făcut sau jucat până acum. Venită din gura cuiva care a practic a contribuit la invenția shooterelor moderne, o astfel de declarație nu-i lucru de ici de colo! Romero descrie jocul ca fiind „nou, într-un mod similar cu senzația pe care a avut-o când a jucat Elden Ring pentru prima dată”.
Evident, comparația a stârnit imediat reacții: nu fiindcă jocul lui Romero ar semăna cu Elden Ring ca gameplay sau univers, ci pentru că promite același tip de experiență, diferită, proaspătă, acea care te scoate din banalitatea industriei și te face să simți că explorezi ceva original. Practic, Romero sugerează că noul său shooter încearcă să iasă din tiparele învechite și să aducă o perspectivă inovatoare asupra genului, lucru care nu se mai întâmplă foarte des în industria FPS-urilor.
Interesant este și faptul că, deși proiectul a trecut printr-o tăiere de personal și fonduri, Romero spune că această schimbare a avut un efect pozitiv asupra creativității echipei. O scară mai mică le-a permis să experimenteze, să renunțe la unele constrângeri și să se concentreze pe elemente care chiar aduc ceva unic în experiența finală. În locul unui joc generic, banal și anost pe tot parcursul celor 20-30 de ore de joc, studioul pare să fi ajuns la un concept mult mai original.
Cu toate că detaliile sunt în continuare sub lacăt, interesul din jurul proiectului a crescut considerabil. Nu știm numele jocului, nu știm cine este noul publisher și nici când va avea loc anunțul oficial. Dar felul în care Romero vorbește despre el sugerează un nivel neobișnuit de entuziasm, iar asta spune multe. De regulă, dezvoltatorii cu atâția ani de experiență sunt prudenți când vine vorba de promisiuni, însă Romero pare convins că lucrează la ceva care chiar poate surprinde publicul.
Dacă declarațiile lui se confirmă și jocul reușește să aducă o abordare cu adevărat nouă în lumea shooterelor, am putea asista la una dintre cele mai interesante lansări ale genului din ultimii ani. Până atunci, tot ce putem face este să așteptăm anunțurile oficiale și, poate, primele imagini care să confirme dacă hype-ul creat de Romero este justificat. În orice caz, faptul că un pionier al FPS-urilor spune că a creat ceva „cum nu a mai jucat în viața lui” e motiv suficient să stârnească interesul oricărui jucător care a trăit acele vremuri efervescente ale anilor ’90.
P.S. Pentru cei curioși de istoria lui Romero: da, știm cu toții de Daikatana. Chiar dacă a eșuat spectaculos la vremea lui, jocul rămâne un exemplu clasic de ambiție mare și idei originale. Lecțiile învățate atunci par să fi inspirat noul proiect, iar dacă John Romero spune că experiența va fi „cum n-a mai jucat nimeni”, merită să-l credem… încă o dată… că omul s-a ploconit și s-a spășit.

