Divizia de gaming a Microsoft, se află într-o furtună mediatică și comunitară fără precedent. Sau mai bine zis, continuă să se auto-saboteze. În ultimele luni, compania a stârnit valuri masive de reacții negative și dezgust în rândul jucătorilor și dezvoltatorilor, din cauza unor decizii abuzive, confuze și lipsite de viziune.
Nu mă surprinde cu absolut nimic faptul că scriu aceste rânduri, fiindcă mă așteptam, sincer, la alte mizerii din partea Microsoft. Nici nu s-a uscat bine proverbiala cerneală pe articolul meu de analiză asupra controverselor din sânul gigantului, că au apărut alte decizii halucinante corporatiste, anti-consumator, care dinamitează orice fărâmă de încredere rămasă în această gaură neagră a industrie de gaming. Dacă mai erau die hard fans care trăiesc în ignoranță, ceva îmi spune că s-au trezit la realitate.
Din păcate, ultimele săptămâni nu fac altceva decât să îmi confirme ceea ce anticipam cu vreo două luni înainte, anume că Microsoft continuă să verse dejecții pe propria comunitate, să-și piardă identitatea și să transforme Xbox într-un monument infam al lăcomiei corporatiste.
Acum Microsoft a mărit cu aproximativ 50% prețurile pentru Xbox Game Pass, în special varianta Ultimate, ceea ce a dus la mii de anulări de abonamente care au suprasolicitat site-ul de refunds, care nu mai făcea față cererilor și a dat crash. Cine ar vrea să plătească mai mult pentru mai puține beneficii, în timp ce studiourile care ar trebui să țină platforma în viață sunt închise? Microsoft își vede consumatorii chiar atât de spălați pe creier încât să le ceară 30 dolari/lună pentru praf în ochi sub forma de Ubisoft Classics și EA Play? Și Fortnite?! Nu mai fumați aracet fraților…
În perioada 2024-2025, Microsoft a concediat în jur de 9000 de angajați doar din divizia de gaming, pe lângă închiderea studiourilor renumite precum Tango Gameworks. Nici nu mai zic de anularea proiectelor mari, Perfect Dark, Everwild sau Contraband. O altă decizie controversată a fost parteneriatul cu Inworld AI, menit să introducă tool-uri automatizate de scris și dialoguri în jocuri. Mulți dezvoltatori, scenariști și voice actors au reacționat dur, acuzând Microsoft că sacrifică creativitatea umană pentru eficiență economică și că riscă să distrugă autenticitatea experienței de joc. Pe bună dreptate.
Apoi, ceea ce a pus capac la toate, tentativa de a ridica prețurile jocurilor first-party la 80 de dolari ca dovadă clară a lăcomiei corporatiste, nu a prins la public, evident, iar compania a dat-o întoarsă repede, după reacțiile publice negative. Totuși, mulți analiști se așteaptă ca acest standard de 80 de dolari să devină norma în industrie în scurt timp, mai ales după ce Nintendo a “testat” deja apele.
Ceilalți doi giganți, Sony și Nintendo par să urmeze aceeași direcție, însă momentan preferă să observe cum reacționează publicul la deciziile Microsoft și să ia notițe. Cred că va fi doar o chestiune de timp până când și PlayStation va mări prețurile jocurilor sale first-party și va ajusta costul abonamentului PlayStation Plus, așa cum a făcut Xbox cu Game Pass.
Există tot mai multe voci, și părerea mea de asemenea, conform cărora “triada” din industria jocurilor video pare să acționeze în acorduri luate în spatele ușilor închise, atunci când vine vorba de scumpiri, mișcându-se pe rând pentru a evita reacțiile simultane ale consumatorilor.
Pe măsură ce costurile pentru console, abonamente și jocuri cresc, tot mai mulți jucători migrează spre PC gaming ca alternativă mai accesibilă. Din moment ce nu există taxe pentru serviciile online (înafară de ISP firește), iar platformele oferă adesea reduceri, titluri gratis, libertate de alegere și prețuri mai avantajoase, bineînțeles că ecosistemul PC e tot mai atractiv. Migrarea treptată spre PC pare inevitabilă, dar mă cam tem sincer, că odată ce numărul de utilizatori de PC va crește semnificativ, lăcomia infinită a giganților industriei va încerca să aplice același model de abonamente și acolo.
Dacă majorarea recentă de Game Pass va fi începutul unei tendințe care va afecta și ecosistemul PC în viitor, care să otrăvească libertatea tradițională a gamingului pe această platformă într-un sistem de plată recurentă, eu unul, fără nici o jenă, mă alătur echipajelor corăbiilor pe valurile pirateriei. Pur și simplu refuz să plătesc 80 de dolari pe lături AAA.
Pentru a-și mai spăla rușinea și respectul pierdut, Microsoft ar trebui să comunice transparent, să ofere valoare reală pentru prețurile impuse și să arate că gamingul rămâne o experiență dedicată pasiunii, nu doar profitului. Slabe șanse, ceva îmi spune că voi reveni cu un alt articol despre un viitor scandal, nu peste mult timp.
Din păcate, din mediul ăsta din ce în ce mai toxic, cel mai mult au de pierdut consumatorii și producătorii indie care sunt absolut sufocați în această industrie dominată de hoție la drumul mare. Revolta împotriva acestor giganți nu este doar o reacție la prețuri, ci la sentimentul tot mai clar că marile corporații au uitat cine a construit această industrie… taman comunitatea de jucători și developeri pasionați de artă și creație.
Rușine!