ONTOS este urmașul spiritual al lui SOMA

Na, încă un joc cu skepsis!

by Ciprian Coroianu

Frictional Games a prezentat la The Game Awards 2025 survival horrorul ONTOS, care se poziționează deja ca un moștenitor legitim al deontologicei lor capodopere, SOMA, introducându-ne într-o odisee spațială terifiantă. Bine, dar… „Ce este existența? Cu siguranță o întrebare fără răspuns.” Așa grăit-a actorul Stellan Skarsgård despre incipitul intrigii lui ONTOS, care se învârte în jurul sensului vieții și a capacității noastre de a percepe realitatea, propulsându-ne printr-o serie de secvențe care oscilează între sublim și abominabil. Jocul este conceput ca o continuare a lui SOMA, care a abordat, de asemenea, problema identității individuale, doar că aici realitatea însăși este pusă sub semnul întrebării. Ați SOMATIZAT? Bine. Dame un grrr…

Oare de ce îmi zboară gândul către Toma de Aquino? O fi, pesemne, din cauza răspunsului dat lui Anselm, călugărul benedictin devenit episcop de Canterbury. În secolul al XI-lea, Anselm a formulat argumentul ontologic, afirmând că Dumnezeu este „ceva mai presus de care nu se poate concepe nimic mai mare” și că un astfel de lucru trebuie să existe, nu doar în imaginație, ci și în realitate, pentru a fi cu adevărat cel mai mare. Aproape două secole mai târziu, călugărul dominican (care cochetase cu benedictinii) Toma de Aquino, i-a refuzat elegant lui Anselm argumentul ontologic și a propus cinci căi sau argumente (mișcare, cauzalitate, necesitate, grade de comparație, finalitate) pentru a demonstra existența lui Dumnezeu. Mult mai târziu, Kant practică o filosofie ontică, pentru că nu reflectează decât asupra problemelor din interiorul lumii, fără să se ridice la problema ontologică a originii lumii. Reflecția ontică (adică, asupra „obiectelor” lumii), se opune așadar reflecției ontologice (asupra însăși ființării lumii). Ontic, ontologic… (¿on qué?) On grrr…

 

Revenind la ONTOSul nostru, vom juca rolul lui Aditi Amani, o ingineră care își caută tatăl în complexul turistic Samsara. Acest palat opulent a fost construit pe ruinele unei colonii miniere din spațiu, iar diversele sale zone sunt locuite de oameni de știință săraci cu etica, care au colaborat cu dementul nostru tată. „Va trebui să recuperați obiecte utile, să manevrați mașini ciudate și să vă confruntați cu dileme morale intense în timp ce vă confruntați cu experimentele oribile care au avut loc la Samsara. Există mai multe modalități de a depăși fiecare obstacol din calea voastră. […] Pe parcurs, va trebui inevitabil să vă confruntați cu consecințele alegerilor voastre.” „Este, fără îndoială, cel mai ambițios proiect al nostru de până acum, atât din punct de vedere al amplorii și al calității producției, cât și al ambițiilor sale tematice. Acolo unde SOMA a abordat conștiința, ONTOS intenționează să facă același lucru cu însăși natura realității. Un obiectiv ambițios și riscant. Dar simt că am reușit să creăm ceva care își atinge toate obiectivele: un joc care îți permite să te confrunți direct cu misterele existenței. Personal, abia aștept să văd cum reacționează jucătorii la acesta”, spune directorul de creație Thomas (de) Grip. (¿un qué, un qué?) Un grrr…

Acest adevărat Prosloghion – mă mâncau degetele să scriu Cur Deus Homo (ar fi indicat să gândiți titlul în latină), dar asta e o altă lucrare babană marca Anselm – al suedezilor de la Frictional Games va fi dezvoltat pe noul engine HPL4, iar editorul jocului nu este nimeni altul decât Kepler Interactive, care au la interactiv Clair Obscur: Expedition 33 și Sifu. ONTOS va fi lansat în 2026 pe PC, PS5 și Xbox Series X|S.

 

Related Posts

Leave a Comment