The Lift – un joc pentru oameni iscusiți

Mâini îndemânatice în buncărele hărniciei

by Ciprian Coroianu

Vă place să dați o fugă de la Hornbach, Dedeman sau mai degrabă la Bri-co ori la Leroy Merlin pentru scule & materiale de construcții? Da?! Fericiților! Dintotdeauna, și fără nici cea mai mică dâră de exagerare, am fost paralel cu bricolajul! În rarisimele momente când mă aventurez prin aceste magazine dedicate unor somități ale domeniului ca Dorel, Sandu sau Neluț’, ergo, prin depozitele atât de iubite de acești Übermensch ai muncii fizice, angajații mi se adresează ca unui cunoscător, în loc să discute cu soția mea care este, de fapt, adevărata meseriașă a familiei… Vă dați lesne seama la ce supliciu sunt supus când trebuie să ascult teoria șurubului de lemn metal zincat, a celui cu cap hexagonal, autoforant cu standard DIN, EN sau ISO… Noroc cu Churchill de la care am învățat să-mi pregătesc eventualele răspunsuri cu o seară înainte, ca să fac față a doua zi eventualelor indiscreții venite din partea exigenților vânzători. După cinci minute petrecute într-un astfel de templu al bricolajului am senzația că începe să se lase o pâclă cu iz de Stranger Things sau Prey care mă duce cu gândul direct și perforant către gameplay-ul de renovare din House Flipper, pe un fond bizar de SF sovietic. Oups, de fapt, tocmai v-am prezentat jocul The Lift, primul pe numele lui dezvoltat de sârbii de la Fantastic Signals și care va fi publicat de Tiny Build în 2026 pe PC.

După o catastrofă ce a lovit o clădire guvernamentală ultra secretă, tu joci rolul unui meșter care se trezește dintr-un somn criogenic lung și care trebuie să repare tot ce e de reparat prin etajele clădirii și să curețe anomaliile cu o sculă ieșită parcă din Ghostbusters. Asta poate implica schimbarea becurilor, aspirarea molozului, punerea la punct a unor circuite electronice sau finalizarea unor misiuni pentru diferitele personaje care hălăduiesc prin clădirea devastată și plină ochi de anomalii. Pe măsură ce progresezi în joc, obții noi scule, iar munca ta devine tot mai complicată. Atmosfera pare demnă de Fallout dar cedează imediat locul unui „ceva” întunecat, în stilul Stranger Things. Nu-ți va sări însă nimic în cârcă, pentru că The Lift nu intră în genul horror, ci mai degrabă prezintă o genă de simulator, în stilul metroidvania; pentru a repara diversele mașini și a accesa etaje noi, va trebui să cauți resurse, pe care să le modifici în încercarea de a trece la un alt nivel. Componenta narativă a jocului este intrigantă: fiecare etaj are propria poveste, secretele sale de descoperit, pe lângă cele ale Institutului și ale celor care încă locuiesc acolo. Fantastic Signals promite provocări electromecanice din ce în ce mai dificile, cu scule care devin mai complexe și circuite electrice care devin mai dificile și pe care trebuie să înveți să le controlezi.

Cei de la Fantastic Signals par să fie marcați de titluri precum Control sau chiar Prey. Universul jocului este însă inspirat în special din Lunea începe Sâmbăta de Arkady și Boris Strugațki (Picnic la marginea drumului), care satirizează birocrația rusă într-o cavalcadă de fenomene supranaturale, fiind o critică subtilă la adresa regimurilor totalitare. The Lift ar putea fi una dintre surprizele indie plăcute ale anului 2026, iar Fantastic Signals prevede să optimizeze jocul pentru Steam Deck încă de la lansare.

Related Posts

Leave a Comment