Ubisoft a anulat un joc Assassin’s Creed: „prea politic într-o țară prea instabilă”

„A! Ce coruptă soțietate! Nu mai e moral, nu mai sunt prințipuri, nu mai e nimic: enteresul și iar enteresul...”

by Ciprian Coroianu

În ultimii ani, Ubisoft navighează în ape tulburi: între planuri de concediere și restructurări interminabile, colosul francez pare să nu-și mai găsească busola. Yves Guillemot, CEO-ul companiei a dat principalele francize (Assassin’s Creed, Far Cry și Rainbow Six) pe mâna Vantage Studios, o filială condusă de propria familie și susținută financiar de… chinezii de la Tencent.

Că veni vorba de chinezi, cred că n-ar strica două vorbe despre Tencent. Gigantul chinez s-a impus ca un jucător important în domeniul jocurilor video prin dezvoltarea internă a unora dintre cele mai descărcate titluri, precum Honor of King (peste 100 de milioane de jucători) și QQ Speed ​​(cunoscut și sub numele de Gkart). Grupul s-a extins la nivel internațional în această nișă. În 2011, Tencent a achiziționat o participație la Riot Games, editorul League of Legends, înainte de a prelua controlul în 2015. În 2012, Tencent a cumpărat o participație de 40% la Epic Games (care dezvoltă în special Fortnite), urmând ca în 2018, să cumpere o participație la editorul francez Ubisoft, din care controlează acum aproape 10%. În martie 2025, Tencent a anunțat că investește 1,16 miliarde de euro pentru a cumpăra o participație de 25% în noua filială (Ubisoft Nova) pe care Ubisoft a creat-o pentru a reuni cele mai puternice mărci ale sale, inclusiv seria de succes Assassin’s Creed. Cu toate acestea, zilele celor zece milioane de exemplare vândute din Assassin’s Creed Origins par demult apuse pentru Ubisoft…

În acest context, un raport publicat de Game File dezvăluie că Ubisoft a anulat dezvoltarea unui nou Assassin’s Creed în vara anului trecut din cauza climatului politic din Statele Unite. Stephen Totilo, de la Game File, a stat la taclale cu câțiva veterani de la Ubisoft, care i-au șoptit că proiectul Assassin’s Creed trebuia să aibă ca personaj principal un fost sclav de culoare care a fugit în Sud ca să-și refacă viața. Jocul trebuia să fie plasat în perioada Reconstrucției americane, ce a urmat imediat după Războiul Civil, între anii 1865 – 1877, și care a marcat abolirea sclaviei, dar și revenirea statelor sudice în Uniune și reconstrucția economică și socială a acestora. A fost o perioadă crucială pentru Statele Unite, care a început cu Proclamația de Emancipare a lui Abraham Lincoln, în 1863, și i-a declarat liberi pe sclavii din statele Confederației, schimbând astfel scopul Războiului Civil American. Personajul cu care ar fi urmat să jucăm ar fi fost recrutat de Frăția Asasinilor, și s-ar fi întors în Sud unde urma să se confrunte cu cagulele albe de la Ku Klux Klan.

Abordarea era una viscerală, perfect în conformitate cu tradiția Assassin’s Creed, care a explorat deja cruciadele, sclavia (în special în Assassin’s Creed 3), colonizarea și Revoluția Industrială. Acest proiect, centrat pe Reconstrucție, ar fi putut continua tradiția cu o perspectivă nouă asupra rasismului și a democrației incipiente din Statele Unite. Pentru unii dezvoltatori, anularea sa marchează un punct de cotitură: „Într-un moment în care jocurile noastre ar fi putut avea un impact real, conducerea a ales să dea înapoi”. Dar, potrivit mai multor surse din interior, proiectul a fost abandonat în iulie 2024. Prea sensibil, prea riscant, prea politic, proiectul a fost închis.

Potrivit surselor citate de Stephen Totilo, jocul ar fi fost anulat de conducerea Ubisoft din Paris din două motive principale: controversa violentă din jurul protagonistului de culoare Yasuke din Assassin’s Creed Shadows și tensiunile politice din Statele Unite, reaprinse după tentativa de asasinare a lui Donald Trump. „Pentru unii angajați Ubisoft, îngrijorările cu privire la situația din Statele Unite păreau și mai puternice, deoarece vestea anulării s-a răspândit la doar câteva zile după tentativa de asasinare a lui Donald Trump în timpul unui miting de campanie din Pennsylvania, pe 13 iulie 2024. Decizia de anulare a jocului fusese luată însă cu puțin timp înainte”, se arată în raportul lui Totilo. O sursă chiar pune degetul pe rană: „Am fost profund dezamăgit, dar nu surprins. Conducerea ia din ce în ce mai mult decizii pentru a menține status quo-ul politic, fără a lua o poziție sau a-și asuma riscuri creative.”

Din păcate, pentru Ubisoft, gestul de a anula acest joc este echivalent cu inhibarea unei ambiții: simpla incursiune în perioada Reconstrucției Americane, cu toate contradicțiile și hibele acesteia, ar fi putut propulsa compania către statutul de jucător cultural. Cu siguranță, însă, că apropierea de Tencent a cântărit enorm în decizia de anulare a jocului care ridică și alte întrebări, mai ales în privința orientării viitorului Assassin’s Creed Codename Hexe, care va fi despre procesele vrăjitoarelor din secolul al XVI-lea.

Related Posts

Leave a Comment