În urmă cu 9 luni, Game Informer era încă în stadiul de cadavru aflat în descompunere în cimitirul presei de gaming, iar acum iată-i guralivi bine-mersi, ba chiar în camaraderie cu Obsidian Entertainment, strigând „Libertate, Egalitate, Fraternitate” cocoțați pe baricadele promovării lui The Outer Worlds 2. Despre joc știm că va conține o critică la sânge a capitalismului spațial. Da, ați citit bine, capitaliștii strigă „huo, capitaliștii”! Dar, să o luăm agale și să vedem mai întâi jocul, după care, odată ce au plecat copiii la culcare, ne vom ocupa de latura politică.
Într-un video care ne prezintă timp de 19 minute gameplay-ul jocului, descoperim Paradise Island, zona de intro a RPG-ului anti-corporatist, unde urechile ne aud o grămadă de explicații despre statisticile, dialogurile și căile secrete pe care le putem debloca. Paradise Island este o insulă mare și plină de reptile carnivore, acestea fiind țintele perfecte pentru a vedea la lucru noile arme din The Outer Worlds 2. Apoi vedem o mică misiune principală în care protagonistul trebuie să facă aranjamente cu Protectoratul, o facțiune militară staționată în regiune, pentru a traversa un pod foarte important. Poți să te infiltrezi în baza militară, să-i faci o favoare șefului… sau să găsești niște cizme legendare care îți permit să faci dublu salt, asta dacă ești cuminte și explorezi bine.
Nu trebuie să ai doctorat în istoria relațiilor corporatiste ca să înțelegi cine sunt cei buni și cine sunt cei răi în această nouă aventură. Satira anticapitalistă rămâne tema centrală a seriei: mega-corporațiile continuă să exploateze coloniștii și să ruineze viețile tuturor cu lăcomia lor. Această critică socială se regăsește în ambele jocuri, dar The Outer Worlds 2 ar trebui să reexplice contextul suficient de bine pentru ca nou-veniții să înțeleagă imediat problemele. Între timp, The Outer Worlds 2 promite să fie și mai dur cu criticile, având în vedere relațiile dintre cele trei facțiuni care guvernează colonia Arcadia, unde va avea loc aventura, și rolul pe care îl va avea personajul controlat de jucător.
În momentul când a fost întrebat de Game Informer dacă el crede că realitățile contemporane au influențat în vreun fel mesajul jocului și despre rolul jucat de capitalism în acest sens, directorul de creație de la Obsidian, mărețul Leonard Boyarsky a declarat: „Din păcate, aceste lucruri nu s-au rezolvat [de la sine]. Sunt șocat”, zise el sarcastic „Acestea sunt teme oarecum atemporale, din păcate, cu care trebuie să ne confruntăm și le abordăm mereu în jocurile noastre. Întotdeauna am fost implicați în teme de putere și echilibru, și asta are legătură cu oamenii care au putere și ce vor face cu acea putere, și, în general, nu este bine pentru oamenii care nu au putere, fie că este vorba de Protectorate, care este complet autoritar și nu se ferește să fie o dictatură completă [sau] de Auntie’s Choice, care încearcă să găsească această modalitate mai bună de a schimba lucrurile, astfel încât să simți că lucrezi pentru tine […], dar, în cele din urmă, doar îi ajuți.”
La întrebarea dacă The Outer Worlds 2 reflectă schimbările de macaz în gândirea capitalistă din cei șase ani de la lansarea primului joc, Boyarsky spune că Obsidian nu încearcă să fie chiar atât de actual. „Acestea sunt teme universale și, dacă le plasăm prea aproape de ceva ce se întâmplă în lume la un moment dat, se demodează foarte repede”, adaugă el. „Și, din păcate, temele mai mari nu par să se fi schimbat prea mult din ceea ce ne-a învățat istoria până în prezent. Oamenii care au putere tind să-i abuzeze pe cei care nu au.”
Ok, de la achiziționarea Obsidian de către Microsoft în 2019, studioul american este acum un studio Xbox first-party. The Outer Worlds 2 îl are ca publisher pe Microsoft și, dacă e nevoie să reformulăm, putem spune că acest RPG care critică mega-corporațiile este acum finanțat și publicat de… una dintre cele mai influente companii din lume. Să dezvolți un joc video în care critici maleficele corporații și să lucrezi pentru Microsoft, asta mi se pare maximum maximorum! Cei de la Obsidian au însă simțul umorului și se amuză și ei de situația data. Ne imaginăm că la începutul jocului, un mesaj va specifica faptul că „orice asemănare cu o companie existentă este pur întâmplătoare și nu poate fi decât rezultatul unei pure coincidențe”. În rest, vă rog să rețineți că The Outer Worlds 2 va fi lansat pe 29 octombrie 2025, pe PC, Xbox Series X și S și PlayStation 5.
1 comment
Vai! Cât de originali suntem! Nu uitați să cumpărați alte produse Microsoft, si un abonament de GamePass Ultimate pe deasupra, să simțiți că aveți și voi o contribuție la critica anti-capitalistă. Îmi pare rău să parafrazez oameni ca Zizek, dar am ajuns in ironia vieții “E ok să critici capitalismul, cât timp participi la el”