După anunțul achiziției Warner Bros. de către Netflix, care a făcut valuri cât casa pe net în 5 decembrie, „N” a așteptat până ieri seara când a trimis vestea în cutia poștală a abonaților, ca să fie sigur că o vedem și noi, românii. Vă mărturisesc că vizionam liniștit filmul cadou de pe HBO, The Covenant și, între cele două reclame (care de fapt sunt patru, dar grupate în două calupuri… despre care încă mă întreb de ce există) tă-dăăăm, mă trezesc cu mailul cu pricina. Nu, de data aceasta nu a fost vorba despre emailul de phishing cu care m-am obișnuit, care să-mi ceară o „actualizare” urgentă a datelor, ci expeditorul era chiar big „N”. După bla-bla-ul de intro, Neflix trece la ce ne interesează pe toți asigurându-ne că „momentan nu se schimbă nimic. Cele două servicii de streaming vor continua să opereze separat. Mai avem și alte etape de parcurs înainte ca achiziția să fie completă, inclusiv obținerea de aprobări ale acționarilor și a celor impuse prin reglementări. Te vom anunța când avem mai multe informații de interes.” Bun, nu că n-am fi știut asta. În cazul mega-tranzacțiilor, dacă autoritățile de reglementare nu întârzie procesul, achiziția se finalizează în termen de 12 până la 18 luni. Oferta Netflix se referă la studiourile de film și televiziune ale Warner Bros., dar și la serviciul său de streaming, HBO și HBO Max. Prin urmare, divizia Discovery a Warner Bros. nu face parte din achiziție și va continua să funcționeze separat sub numele de Discovery Global.
Acum mai bine de trei ani, fuziunea cu Discovery l-a adus pe controversatul David Zaslav la conducerea grupului Warner Bros. Același David Zaslav, autoproclamat „chirurg al streaming-ului” a redus apoi drastic costurile anulând chiar filme intrate deja în post-producție, ca Batgirl (nu că s-ar fi înghesuit lumea în săli să-l vadă); Zaslav a luat apoi cutremurătoarea decizie de a vinde studiourile de film și televiziune celui care oferă cel mai mult. „Nu este surprinzător faptul că valoarea substanțială a portofoliului nostru este din ce în ce mai mult recunoscută de alți jucători de pe piață. După ce am atras interesul mai multor părți, am început o analiză cuprinzătoare a alternativelor strategice pentru a identifica cea mai bună cale de urmat pentru a debloca întreaga valoare a activelor noastre,” declara sigur pe el David Zaslav. În treacăt fie spus, Warner Bros. deține unele dintre cele mai mari francize din cinematografia contemporană, de la DC Comics la Stăpânul Inelelor, Hobbitul și Harry Potter, inclusiv Game of Thrones, The Matrix, Mad Max, Dune, Sopranos, Roma etc. La acestea se adaugă o moștenire colosală în domeniul animației (Looney Tunes, Scooby-Doo, Tom & Jerry). A urmat un adevărat război al ofertelor, care a ținut prima pagină a presei de la Hollywood timp de câteva luni. Au apărut trei concurenți care s-au bătut pentru premiul cel mare: Paramount Skydance, care pornea din pole position, Comcast (care deține Universal Pictures) și serviciul de streaming cel de toate zilele, Netflix.
And the winner is… Netflix!
Despre Paramount trebuie spus că tocmai fuzionase cu Skydance și începea ofensiva de cucerire a Hollywood-ului cu David Ellison la cârmă (fiul republicanului Larry Ellison, unul dintre oamenii din umbra lui Donald Trump și, desigur, unul dintre cei mai bogați oameni din lume). Acesta a fost, de fapt, unul dintre argumentele lui Paramount Skydance, care a câștigat favoarea administrației Trump pentru a obține undă verde de la FCC (Comisia Federală pentru Comunicații), al cărei președinte este numit de… președintele Statelor Unite). Clanul Ellison a făcut prima și cea mai serioasă ofertă, intenționând să cumpere nu doar studiourile, ci întregul Warner Bros. Discovery. Încleștarea a căpătat accente dramatice spre final, când Paramount a acuzat Warner Bros. într-o scrisoare deschisă că favorizează Netflix. Cum-necum, Netflix a câștigat punând pe tapet suma considerabilă de 82,7 miliarde de dolari. Trebuie spus că acest acord conține și o taxă de reziliere de „numai” 5,8 miliarde de dolari, pe care Netflix o va plăti drept compensație dacă tranzacția eșuează. Problema este departe de a fi rezolvată, căci cei doi giganți ai divertismentului vor fi obligați să obțină aprobarea agențiilor de reglementare americane.
Once upon a time în Hollywood
Sigur că această veste a produs o undă de șoc pentru lumea bună de la Hollywood. În cadrul industriei cinematografice, perspectiva ca un studio important să fie deținut de un gigant al streaming-ului provoacă nu indignare, ci furie! În acest caz, nu mai este vorba despre câteva seriale adăugate într-un catalog, ci despre o adevărată schimbare a polilor puterii în domeniul divertismentului, lucru ce va influența tot ce vom vedea pe micul ecran în viitorul apropiat. Cinema United, a numit această tranzacție o „amenințare fără precedent la adresa pieței globale de distribuție”, fapt ce poate duce la „distrugerea” industriei cinematografice. La rândul său, Directors Guild of America, sindicatul regizorilor americani, a emis un comunicat în care își manifestă îngrijorarea: „Vestea că Netflix a obținut drepturile exclusive de negociere pentru WBD ridică îngrijorări semnificative pentru DGA. Credem că o industrie vibrantă și competitivă – una care încurajează creativitatea și concurența reală pentru talente – este esențială pentru protejarea carierelor și a drepturilor de creație ale directorilor și ale echipelor acestora. Ne vom întâlni cu Netflix pentru a ne prezenta preocupările și a înțelege mai bine viziunea lor asupra viitorului companiei. În timp ce efectuăm această analiză prealabilă, nu vom face alte comentarii.”
Netflix are în coteț găina cu ouăle de aur
Într-adevăr, emblematica rețea americană, care a fost un model pentru Netflix, intră pe mâinile acestuia și, prin această mișcare, o sută de ani de istorie cinematografică vor purta marca N de acum înainte. Pare incredibil, dar Netflix, care produce conținut original doar de vreo 12 ani, achiziționează o companie de producție cinematografică veche de un secol! „Misiunea noastră a fost întotdeauna să distrăm lumea. Combinând incredibila colecție de seriale și filme Warner Bros. – de la clasici atemporali precum Casablanca și Cetățeanul Kane la preferatele moderne ca Harry Potter și Prietenii – cu titlurile noastre definitorii pentru cultură, precum Stranger Things, KPop Demon Hunters și Squid Game, vom putea face acest lucru și mai bine. Împreună, putem oferi publicului mai mult din ceea ce iubește și putem contribui la definirea următorului secol de storytelling”, a declarat Ted Sarandos, co-CEO al Netflix. Același Ted Sarandos, însă, a declarat de nenumărate ori că refuză să ia în considerare lansările filmelor sale în cinematografe, și exact acesta este motivul de îngrijorare al membrilor industriei cinematografice americane.
Și Warner Bros. Games?
Dincolo de unda de șoc pe care o astfel de fuziune o propagă în lumea streaming-ului, a filmului și a culturii pop în general, soarta Warner Bros. Games nu este menționată nicăieri în comunicatul de presă al Netflix. Există o explicație posibilă pentru acest lucru: cel mai probabil este că jocurile video sunt o afacere prea minoră pentru a fi evidențiată în această tranzacție și, prin urmare, se subînțelege că fac parte din pachet și că operațiunile sale vor continua. Vom reveni cu acest subiect pe măsură ce vor apărea informații.
Business is business
Oficial, Netflix promite să mențină lansările în cinematografe pentru filmele Warner Bros. Ce nu ne spune Netflix, însă, este durata intervalului dintre lansarea în cinematografe și streaming. Dacă acest interval se micșorează dramatic, cinematografele își vor urla nemulțumirea pe la toate colțurile. Cât despre streaming, deloc surprinzător, comunicatul de presă sugerează că abonații Netflix vor avea acces la conținutul HBO și HBO Max prin intermediul unor planuri de abonament noi, „optime” și, după cum ați ghicit, probabil, mai scumpe… „Definirea următorului secol de storytelling”, așa cum a declarat Ted Sarandos, este o promisiune pe cât de ambițioasă pe atât de tulburătoare. Pentru moment, un lucru este sigur: va exista un înainte și un după achiziția Warner Bros, iar divertismentul e pe cale să se schimbe din temelii. Viitorul apropiat ne va arăta dacă această fuziune va deveni un focar de creativitate sau un simbol al puterii divertismentului concentrată în și dirijată de cât mai puține mâini.
