După o săptămână în care m-am jucat de-a aruncatul cartofului încins cu fratele Paul legat de cine-ce scrie despre Dragon Age: Veilguard, am decis că eu nu îi voi face review. Să facă el. Dacă poate. Încă sper. Dar nu sunt sigur. Ce știu sigur e că eu am intrat in joc, am jucat primele 3 ore și am șters mizeria asta fără milă.
De menționat: Deja din preview-uri știam că nu îl voi cumpăra. Da, l-am jucat piratat și nu mi-e rușine. E ok, nu mă așteptam să facem publicitate pe site celor de la EA oricum. Jaf în ciuperci. Nu am pierdut nimic.
Ce aduc 8-10 ani de dezvoltare?
Din primele minute s-a produs o schismă în creierul meu. Omul care a jucat și iubit Dragon Age: Origins și omul care joacă Veilguard. Au trecut atâția ani de-atunci, jucătorul e diferit, dar și jocurile sunt foarte diferite. Ruptura dintre acel RPG și acest action-game e imensă.
Veilguard e un joc prost. Și nu pentru wokererile lor infecte. Acelea sunt efectiv nesemnificative în acest tablou. Veilguard arată nasol, se mișcă nasol, are gameplay nasol, iar povestea este cretină. Acea poveste nu doar că este cretină, demnă de un scenarist cu 3 tipuri de retard (plot: Ne amenință niște zei, buhuu), ea ne este prezentată de niște personaje idioate prin (probabil) cel mai prost dialog dintr-un joc BioWare. Nu, din cam toate RPG-urile din ultimii 10 ani. RPG-uri ca ATOM, făcute de echipe mici de est-europeni au un dialog mai bine scris, deși limba lor natală nu este engleza.
Fratele Ciprian spune ”Sine ira et studio”. Să nu avem prejudecăți despre o companie, despre un dezvoltator sau despre un joc fără îl jucăm – sau în cazul nostru, să nu ne luăm doar după comentariile pline de venin de pe internet față de politicile jocului. Eu cu politicile jocului nu am nici o problemă. Desigur, nu cumpăr așa ceva, dar e libertatea fiecărui dezvoltator să introducă orice porcărie dorește în joc. Ei au libertatea să facă un quest de a deveni transgender, eu am libertatea să mă piș pe ei și să nu cumpăr. Dar lăsând asta la o parte, dialogurile dintre personaje pare că se desfășoară în America anilor 2024 – în nici un caz într-un univers medieval fantasy.
Și să ajung la cel mai dezamăgitor lucru din joc. Gameplay-ul.
În numele lui Cristos-Nervos, cine a decis că un joc de acțiune a-la Batman – Arkham City e ok să fie adăugat într-un așa-zis RPG. Momentul în care am văzut inamici care își coregrafiau viitoarele atacuri printr-o aureolă în jurul capului lor, am crezut că dau cu calculatorul pe geam. Am fost un pic amuzat de modelul introdus în Mass Effect de a pune jocul pe pauză pentru a alege unele abilități dar parcă în Veilguard s-ar fi potrivit altceva. Necesitatea de a avea dodge-ing/parry-ing în timp real iar pare furat din alt joc din ultimii 10 ani. E orice, dar RPG nu. Mie-mi pare un Horizon: Zero Dawn cu coechipieri. La fel ca în Horizon, opțiunile pentru dialog fac Fallout 4 să pară ca un Planescape: Torment prin comparație. Nu există nici o consecință pe nici o ramură a vreunui dialog. Singurul lucru care se schimbă e atitudinea enervantă a personajului nostru.
(pauză de țigară)
(5 ore mai târziu)
Hai să mai zăbovim asupra acestui subiect încă jumătate de minut. Țineți minte când am înjurat Bethesda că au omorât seria Fallout cu idioțeniile de dialoguri din Fallout 4. Mă rog, au omorât seria cu mai multe lovituri, dar una din cele mai importante a fost ”prostirea” jocului. Jocul a devenit mai idiot, cu dialog foarte idiot și cu alegeri care nu valorează doi bani. Se pare că toți uită acest lucru când privesc înspre Veilguard. Veilguard pare că se inspiră din Fallout 4, și duce idioțenia pe piscuri nedescoperite până în ziua de azi. Nimic nu m-a pregătit să văd un joc BioWare atât de prost scris și ducând lipsă de ”RP” din RPG. Dacă stau bine să mă gândesc, Fable; sau chiar Kingdoms of Amalur par de 10 ori mai RPG decât Veilguard.
Punctul culminant înainte de Alt-F4 / Uninstall a venit când am avut sumbra realizare că jocul este de o imbecilitate rară: Am văzut cum facem rost de Health Potions. Am limita de 3 poțiuni. Dar nu sunt în Inventory. Nu pică de la inamici și nici nu le faci prin crafting. Nu – Trebuie să spargi ulcioare verzi pe hartă. Atât. Îmi aduce aminte de primele 2 titluri God Of War de pe Playstation 2 de-acum 20 de ani. În timpul explorării hărții, te uiți după ulcioare – apoi le spargi, și pac, gata health potion-ul. Mă scuzați, dar ce Dragon Age e ăsta?
Mi se pare doar hilar că Dreadwolf a devenit Veilguard. Wokeguard. Gayguard și alte porecle primite, care doar cimentează că EA a ajuns de râsul curcilor. Iar maxima de 89.000 de jucători concomitenți de pe Steam spune tot ce e nevoie despre un joc cu buget de 250 de milioane de dolari, a cărui producție a durat aproape un deceniu. Dragon Age: Veilguard a ajuns să se bată în topuri cu Farming Simulator 2022 la numărul de jucători concomitenți. Iar Farming Simulator a câștigat. Great Success! Fie-i țărâna ușoară.
5 comments
[quote]să nu luăm doar după comentariile pline de venin de pe internet față de politicile jocului. Eu cu politicile jocului nu am nici o problemă. Desigur, nu cumpăr așa ceva, dar e libertatea fiecărui dezvoltator să introducă orice porcărie dorește în joc. Ei au libertatea să facă un quest de a deveni transgender, eu am libertatea să mă piș pe ei și să nu cumpăr.[/quote]
prietene, ce porcarie e asta? in primu’ rand, aia nu e o propozitie coerenta. “Sa nu luam doar dupa comentariile” etc. etc. nu are niciun sens.
in al doilea rand, nu te mai caca pe tine. “nu ma intereseaza, dar asta e motiv pentru care eu nu cumpar” sunt doua sentimente diametral opuse. constructia acestui paragraf este ilogica si contradictorie, pentru ca incerci sa prezinti indiferenta ta drept un argument clar de respingere. Daca nu te intereseaza, atunci, din punct de vedere atat logic cat si literar, nu ar trebui sa fie (1) un motiv pentru a justifica de ce nu cumperi (2) nevoie sa mentionezi cat de mult nu te intereseaza
nu zic nimic de judecata morala, e dreptul tau si-ti respect punctul de vedere. dar eu zic ca iti mai trebuie 2-4 ani de scoala jurnalistica
Mulțumesc pentru feedback, textul nu a trecut pe la corectură. Câteva puncte:
1: menționez ce vrea ștromeleagul meu. La fel cum urmează să pomenesc că gheielile din Baldurs Gate 3 (într-un viitor editorial) nu m-au deranjat deloc. Tot am cumpărat jocul.
2: ”Nu merci” când vine vorba de școală jurnalistică. Nu am de gând să fac carieră din asta. Am deja una de succes în alt domeniu.
2.5: Ești pe site-ul fostei reviste, care e pus la liber, cu zero tracking/bannere/publicitate. Eu zic mai ușor cu tonul din comentariu dacă vrei să faci o critică constructivă.
3: test@test.test nu e o adresa de email a unui om care are ceva de spus. Doar a unui vierme.
3.5: ”prieten” ești cu ”sărakii” de pe IP-ul ăla de România.
holy shit you’re patient my man. io am vazut review-ul de 5 stele de pe eurogamer, am inchis eurogamer si nu l-am mai deschis de atunci si nici nu mai am de gand vreodata.
daca e un lucru pe care cacatu asta de veilguard l-a facut extrem de bine, ala e ca a impins cacatu din gaming media si la suprafata – gen vezi review pozitiv, dai unfollow si unsubscribe si muie, easy peasy.
eram absolut convins ca nu merita tras nici de pe torrenti.
daca vrei rpg bun pe anu asta, baga fallout london. e efectiv cel mai bun lucru care i s-a intamplat lui fallout 4, pentru ca inlocuieste absolut tot din el. Also, facut de fani si oferit gratis day one pe GoG and it’s also patched now, so good to go.
Bine punctat. La lansarea BG3, atât de multe review-uri au fost PREA pozitive, încât am devenit sceptic peste noapte, și deși mi-a plăcut mult jocul, scepticismul cauzat de review-uri m-a făcut mult mai dur cu critica sa. Cred că și ”enjoyment”-ul general a scăzut datorită labei în cerc făcută de jurnaliști.
meanwhile stalker 2 vinde peste 1 milion in primele 72 de ore si e fix ce fucking trebuie. god it’s so good. bioware plange intr-un colt uitandu-se la concurrent players, in timp ce stalkerii zic bancuri porcoase pe langa foc si canta la chitara si nici macar unul din ei nu incepe conversatia zicand ca de azi se identifica cu pluralul.
good times.